Bij hardgekookte eieren blijft de schil bij afpellen plakken aan het ei. Hoe voorkom ik dit?
sinds minstens 10 jaar is het zo dat bij het overgrote merendeel van de eieren als ik die gekookt heb en de schil wil afpellen, dat de schil op de een of andere wijze blijft plakken aan het ei - tezamen met een vliesje dat tussen het ei (de dooier en het eiwit) en de schil zit; resultaat is een gepelt ei dat in niks meer op een ei lijkt. hele delen ei pel ik mee als ik de schil afpel, hoe langzaam of voorzichtig ook. het ei, praktisch elk ei brokkeld gewoon af bij het pellen. ik snap er geen bal van hoe dit kan, vroeger voor 10 jaar terug kwam dit nooit voor bij eieren en pellen. ik kook ze altijd hard, de dooier en het eiwit zijn dan hardgekookt. ik heb verschillende merken ei uitgeprobeerd, alle scharrelei of vrije uitloop weliswaar. na het hard koken van de eieren leeg ik de pan en met de eieren erin giet ik er koud water op en laat dit een 15 minuten zo staan. daarna gaan ze de koelkast in. vroeger nooit dit probleem gehad ik vraag me sterk af waar dit aan ligt en hoe dit te voorkomen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.