Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik van de broodkapjes af?

Per brood blijven er altijd 2 kapjes over. Bij ons zijn dat er al gauw 14 per week. Zonde om weg te gooien. Voor de eenden is brood ook niet geschikt voedsel. Wat is een lekkere of nuttige bestemming voor de kapjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

panpizza mee maken

beetje olie in de pan

besmeer de kapjes met tomatenketchup
strooi er wat geraspte kaas over of plakjes kaas
olijfjes kan ook nog erbij
en andere variaties

deksel op de pan en na ong 3 min heb je een heerlijk broodje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga het eens proberen :D
Want ik hou van pizza!

Andere antwoorden (31)

In de winter voor de vogels.
Er zijn mensen die verse kapjes van vers brood een lekkernij vinden. Er zijn gezinnen waar het kapje ook moet worden gegeten, is net zo goed brood.
Tsja, je kan het kapje ook in een tosti gebruiken, smaakt het ook goed, of bij een wentelteefje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er lekkere wentelteefjes van......!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou er breadpudding van kunnen maken, of een ovenschoteltje met op de bodem de korstjes (even roosteren), verse appelmoes erop, vermengd met stijfgeslagen eiwitten, laagje gezoete eiwitten bovenop, kwartiertje de oven in, laatste 3 minuten de gril erbij aan.

Maakte mijn moeder vroeger váák, en het is heerlijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo kan je alles wel lekker maken! (ik houd het netjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er nou mis met dit antwoord? Alleen omdat nieuwsgierig iets heel lekkers ervan maakt, waarvan de korstjes maar een (klein) onderdeel zijn?
Je eet ze toch nog steeds op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik dit recept ongeveer maar dan met een geroosterde eierkoek, verse appelmoes en voor het gemak dus later spuitslagroom maar eiwit ik inderdaad ook erg lekker, net een gebakje.
flyingcrow
14 jaar geleden
Ik houd het netjes slaat volgens mij niet op de leuke tips en recepten die hier staan,maar op een spreekwoord dat gebruikt wordt,als er heel enthousiast een lekkere manier van iets klaar te maken wordt verteld en de ander lust dat toch niet, hier de onnette vorm,zo kun je een stront nog wel lekker maken!
Lekker opeten.
Aan de kinderboerderij schenken.
Of de bakker vragen of hij de kapjes de volgende keer eruit wilt halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weken in melk of water en in het gehakt verkruimelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In blokjes snijden en crutons van maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kapjes insmeren met een beetje knoflook en dan beetje olijfolie erover..even beetje roosteren in de pan..intussen tomaten in blokjes snijden,teentje knolook fijn snijden en een beetje zout en peper en olijf olie toevoegen en roeren en een blaadje basilicum
kapjes op een bordje en de tomaten op het stukje brood verdelen en blaadje basilicum erop
eet smakelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet ze zelf altijd op om dat het gewoon brood is,
in de kan je het winter aan de vogeltjes voeren,
en misschien kan je er een tosti van maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon opeten natuurlijk ; kleine kinderen 'lusten' geen kapjes, en dat moet je ze zo snel mogelijk afleren. Kapjes is ook brood. Bij mij zijn overigens meestal de beide kapjes er al af voor we echt aan het brood beginnen, want ze vechten er om voor 'uit het vuistje'. Dus met niks er op ook nog. Jammer, want zelf lust ik ze erg graag geroosterd met kaas - jammie !

Het idee alleen al om bijna een heel brood in de week te moeten weggooien vanwege 'lussiknie' stuit me al vreselijk tegen de borst. Maak er dan in elk geval paneermeel van ofzo.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was er dit probleem naruurlijk ook al, maar eten werd nooit weggegooit, dus ook geen broodkapjes.
Er werd broodpap van gemaakt met melk, suiker en kaneel er door heen.
Het brood enige tijd van te voren met melk overgieten zodat het net onder staat, hierna net aan de kook brengen en van het vuur af.
Goed doorroeren en suiker en kaneel naar smaak toevoegen, heeeeeeeeeeeeeeeerlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anneliez
14 jaar geleden
Nooit gegeten,maar t klinkt mij niet aanlokkelijk. Ik ga toch voor het verse kapje met oude kaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk kapje oude kaas, nog lekkerder twee kapjes oude kaas, maar vroeger had je geen keus, het was voedsel er bestond trouwens vroeger ook beschuitpap, ook erg lekker, of zou het alleen maar toen lekker geweest zijn omdat je niet veel keus had?
In de soep dopen en opeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eendjes voeren niet geschikt? ow oke.
Nou een kapje is in ieder geval voor ons ook gewoon eetbaar dus je zou een beetje geitenkaas op het kapje kunnen doen met wat honing erover en dan in de oven. heerlijk. ( denk niet meteen ieuw gatver maar probeer t eens)en als je t niet lust dan gooi je het gewoon weg in de biobak want dan word het wel ooit een keer tot compost gerecycled .
Bij mijn oom en tante geven ze de kapjes aan de honden en mijn oma droogt alles een paar dagen op de verwarming en geeft het dan aan de schapen en varkens.
Vroeger maakte ze croutons voor in de soep, ook gewoon van brood en kapjes.Hoe je zelf croutons maakt staat vast wel op internet. ( je weet wel die kleine vierkante blokjes) Je kunt er ook toast van maken. en daarna boter erop en suiker en als dat ietsje smelt dan is dat ook super lekker.
Misschien wentelteefjes? Alleen heb ik dat zelf nog niet eerder met kapjes gemaakt dus of dat te doen is zou je even zelf uit moeten proberen.
En tot slot zie je ook wel eens dat de broodkruimels aan de vogeltjes achter thuis of de duiven worden gevoerd maar aangezien je eendjes voeren niet echt een geschikt plan vond weet ik niet of je andere vogels voeren dan wel wat vind ,maar in ieder geval hoop ik wel dat je wat hebt aan de tips voor t consumeren en zo ja......eet smakelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door veel brood aan eenden te voeren ontstaan z.g.n. broodeenden.
Deze hebben een slechtere weerstand tegen o.a. botulisme, dat iedere zomer tijdens warm weer veel slachtoffers maakt, dus nooit brood naar de eenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou bedankt voor de info. dat was dus iets wat ik helemaal niet wist.
ik heb inderdaad nog nooit van een broodeend gehoord.
wat mag je ze wel voeren dan?
Wij gebruiken het bovenste kapje om de rest van het brood lekker verst te houden, het brood "af te sluiten" zogezegd.
Het achterste kapje eet ik vaak op, de voorste die dan uitgedroogd en oud is gaat gewoon weg... maar de panpizza optie vind ik een geweldig idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hard laten worden en dan vijn maken
dan heb je paneermeel?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons wordt er bijna gevochten om de (verse knapperige) kapjes. Probeer het eens ze zijn heerlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het eten van kapjes alles met de opvoeding te maken.

Wij kregen vroeger als straf een kapje.
Mijn zwager kreeg vroeger als beloning een kapje.

Zijn kinderen vechten nu om de kapjes
terwijl ze bij ons blijven liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ze juist het lekkerst, is toch net zo goed brood? En desnoods geef je ze aan kippen in de buurt. Ze zullen je dankbaar zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paneelmeel van maken of croutons of panpizzatjes, aan vogeltjes geven.....toch eten....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Croutons van maken voor in de sla of de soep, of broodschoteltje. Zie bron voor het recept.
Mijn moeder maakte dat vroeger ook altijd van oud brooed e/of kapjes en ik doe het nu ook wel eens. Gewoon de kapjes flink laten weken.
Overigens doe ik er geen sucade in want dat lusten we hier niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je eerdere reacties lees bij de antwoorden is het probleem dat je kinderen de kapjes niet lusten. Je kunt de kapjes dus naar de kinderboerderij brengen, zelf opeten, aan de buren geven of eer iets lekkers van maken. Het slimst maak je er elke keer iets lekkers van voor je kinderen.
Is er een belegsoort die ze normaal nooit mogen maar die ze heel lekker vinden? Geef ze dat beleg bij de kapjes, dan wordt het vanzelf een feestje voor je kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij vochten vroeger om de kapjes, de kontjes. Het kind dat naar de bakker in het dorp was gegaan, had recht op het eerste kapje. Hiervoor ging je graag boodschappen doen, dan kreeg jij dat kapje. Maar dat was wit, vers gebakken ambachtelijk brood.
Nu eet ik volkoren biologisch stevig brood. Die kapjes zijn niet zo lekker vind ik. Ik eet ze braaf op, maar ik kan me voorstellen dat kinderen dit niet naar binnen kunnen krijgen.
Heb je misschien konijnen of andere knaagdieren? Dan kun je ze een paar dagen drogen totdat ze keihard zijn geworden. Onze konijnen vinden het heerlijk om hier aan te knabbelen. Hebben ze liever dan die kleurstof bevattende superdure knabbeldingetjes uit de winkel.

Ken je in de buurt iemand met kippen? Ik heb een mandje buiten staan. Daar kunnen onze buren al het oude (onbeschimmelde) brood in doen. En ik geef ze regelmatig eitjes terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen hadden ook het smoesje dat het korstje te hard is voor ze.
Maar zijn verplicht om het op te eten, aan weggooien doe ik niet.

Maar de kapjes wat je daar mee kan doen:
Smeer de kapjes lichtjes in met olijfolie (heel klein beetje)
Vervolgens geraspte kaas erover heen en in de oven laten smelten, heerlijk!
Je kan er natuurlijk ook nog van alles aan toevoegen, zoals tomaat/kruiden/paprika/ui.

Je kan ze ook in reepjes snijden, besprenkelen met olijfolie en door de sesam heen rollen, vervolgens in de oven en je hebt heerlijke sesamstengels.
(kan ook met kaas)

Eet smakelijk!

(en die broodpap, ga ik zeker eens proberen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het zonde om weg te gooien, daarom gewoon opeten. Daar is niks mis mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf het moment dat ik mijn kinderen , die ook geen kapjes wilden, aanbood dat ze dubbel beleg mochten op kapjes, vochten ze erom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze s'avonds voor de supermarkt neerleggen, meestal komen er zwervers om het op te halen. Die zijn er heel blij mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kapjes zijn juist het lekkerst van de hele brood. Vroeger gingen we graag mee naar de bakker, want daar kreeg je altijd een kapje.

Als je ze niet lust en ze toch niet wil weggooien, kan je er een tosti van maken....smeerkaas erop smeren, dan kaas en ham en dan roosteren. Of je kan er brie op doen en dan heel even in de oven. Of roomkaas erop smeren en een plakje zalm..... Er zijn genoeg mogelijkheden om dat kapje lekker te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees toch rare antwoorden van mensen om de kapjes weg te geven aan de buren of zwervers. Alsof zij daar op zitten te wachten. Stel dat jij een zakje overgebleven korstjes en appelschillen kreeg aangeboden, dan voel je toch ook beledigd.

Als je die broodkapjes niet lust, gooi ze dan gewoon weg en koop volgende keer lekkerder en verser brood, waarvan de kapjes wel gewoon te eten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de bakker vragen of ze de kapjes er niet bij willen doen met het snijden van het brood. Dan word het daar weer gebruikt voor andere dingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de broodrooster en beleggen met oude kaas!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paneermeel van maken even in de magnetron laten uit drogen en verkruimelen dan kan je ze ook wat langer bewaren en dan gebruiken als je er veel van hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding