Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gevaarlijk is het eten van bedorven noten?

Moeder had ergens bakje met noten gevonden, deze waren al minstens 2 jaar oud. Die toegevoegd aan groentes. Heb ongeveer twee van deze pecannoten op. Hoe schadelijk is het eten van bedorven noten? Ik lees zelf op websites dat het niet meteen leidt tot een voedselvergiftiging, maar wel tot schade voor organen op lange termijn door bepaalde gifstoffen die dan in die noten zitten. Kan iemand me verdere informatie hier over geven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je gaat ervan uit, dat de noten bedorven waren, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als noten bederven (meestal omdat ze te vochtig bewaard zijn) gaan ze schimmelen. Dat valt meteen op, omdat ze bijna altijd zwart worden. Dat zie je b.v. als je een slechte walnoot pelt. Goed droge pecannoten kunnen meer dan een jaar bewaard worden. Als jij twee noten op hebt en niets mufs hebt geproefd hoef jij je eigen geen zorgen te maken.
Echt beschimmelde noten bevatten mycotoxinen, gifstoffen welke gevormd worden door schimmels, maar de kans in nihil, dat het jou overkomen is. Als er echt mycotoxinen waren geweest, was je allang ziek geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat je gelijk hebt. Toen ik al wat noten op had vertrouwde ik ze niet meer. De pecannoten waren blauwgrijs gekleurd van de binnenkant, dat lijkt me niet echt gezond. Ze zaten door gekruide groentes in kleine stukjes, daarom was het moeilijk om ze echt goed te proeven. Ze waren inderdaad niet zwart van kleur. Kan mycotoxinen dan niet pas op de lange termijn klachten geven?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image