Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je spaghetti van courgetten (rauwe/verse courgette slierten) invriezen?

Ik maak de laatste tijd regelmatig spaghetti van courgetten, met een speciaal keukenmachine kan ik daar slierten van maken als vervanging van echte spaghetti.

Nu vraag ik mij af of ik dit ook kan invriezen met ziplock zakjes? Zo ja, tips en adviezen zijn echt welkom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je kan dit wel invriezen,maar als je het ontdooid als je het weer nodig hebt zijn de vitamine zo goed als uit en er blijft ook weinig van de slierten over.
5 jaar geleden
Courgette kan je ook invriezen, maar dit geeft het beste resultaat als je ze eerst blancheert.
Door het blancheren worden de enzymen en bacteriën gedood die voor smaak-, kleur- en voedingswaardeverlies zorgen. In het geval dat je de courgette raspt of als spaghetti bewerkt, kan je deze het best even stomen i.p.v. blancheren.

Neem een stoompan of andere pan waar een stoommandje in past (een stalen vergiet kan ook als je die erin kunt hangen) en doe hier een flinke laag water in ZONDER zout.
Het water mag het stoommandje niet raken. Breng aan de kook en zodra het kookt doe je alle courgette er direct in....deksel erop en 1-2 min. blancheren.
Zorg dat je een bak/kom met water en ijsblokjes klaar hebt staan en haal de courgette meteen na het blancheren uit de pan en doe ze uitgelekt direct in het ijswater. Laat ze dan 1-2 min. in het ijswater staan. Door het ijswater stopt het gaarproces namelijk meteen.

Laat ze vervolgens uitlekken en laat ze drogen op keukenpapier. Doe ze zo droog mogelijk in zip-lock zakjes en haal er zoveel mogelijk lucht uit. Een beetje verspreiden in het zakje, plat neerleggen en de zip bijna dichtmaken. Druk met de hand wat lucht eruit en zuig aan het open hoekje v.d. zak nog wat lucht eruit...direct sluiten.
Vries het zakje een paar uur in en haal het er dan nog even uit om alles nog wat los te schudden/knijpen. Daarna kan je het gewoon verder invriezen.

Wil je de courgette gebruiken, raad ik je aan het niet eerst te ontdooien maar bevroren en al direct in kokend water te doen om verder te verwerken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
NEEN, wat mij betreft niet. Courgettes zijn waterige groenten, net zoals komkommers. De slierten zijn (half-rauw of half-gaar) erg lekker, vooral omdat ze dan een beetje knapperig zijn.
Als je de slierten hebt ingevroren (blancheren maakt het niet beter) en weer ontdooit worden ze erg slap en zelfs snotterig, omdat ze al het vocht verliezen. Juist het vocht was nodig om de knapperige structuur te behouden (spanning op de plant-cellen). Snotterige courgettes zijn niet erg lekker en hebben weinig of geen smaak.
Gevroren courgettes zijn wel geschikt voor soep; daar doe je immers nog andere smaakmakers bij zoals b.v. paprika.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet als je het daarna opnieuw als pasta zou willen eten. Want de courgette wordt slap en waterig door het invriezen, en is daarom daarna alleen nog bruikbaar voor soep of saus.

Reeds gesneden courgettepasta blijft in de koelkast ongeveer een dag goed. Het lijkt mij slim om het dan eerst in keukenpapier te rollen, zodat de slierten stevig blijven doordat het vocht dat eruit komt in het papier trekt.
Amadea
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing