Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kan ik ontdooide soep bewaren in de koelkast?

Ik heb verse soep ingevroren. Deze bak ga ik ontdooien. Kan ik de ontdooide soep dan nog bewaren in de koelkast? Of gaat de kwaliteit dan extra hard achteruit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je de soep 's avonds uit de diepvries in de koelkast zet is hij in de ochtend nagenoeg ontdooid (zit meestal nog wel een brok ijs in). De tweede dag (avond) na dit ontdooien is hij nog lekker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet elke soep kan je even lang bewaren. Erwtensoep bijv. bevat veel eiwitten en zal veel eerder bederven dan bijv. een aardappelprei soep. Ook moet je je niet blind staren op de 2 dagen die de meeste sites/ kooklectuur aangeven als uiterste data. Je kan en mag hem zolang bewaren tot hij zuur is en dat merk je gauw genoeg! Ik heb wel vaker meegemaakt dat sommige soepen na 4-5 dagen nog niet zuur waren geworden en nog gewoon gegeten konden worden. Het ligt er dan net aan of er veel verse groenten inzaten, waarvan de verminderde structuur de soep minder lekker maakte na het ontdooien/ opwarmen. Die wordt namelijk wel papperiger dan bij vers gemaakte soep.
Je kunt het er dus op wagen en jouw neus laten bepalen of je hem nog eten kunt. Je ruikt het meteen als hij zuur geworden is. Vaak zie je dan ook schuim op de soep...

Je kunt ook de ontdooide soep in kleinere porties verdelen en rustig weer invriezen als hij nog goed ruikt en smaakt. Zoals gezegd, alleen de knapperige ingrediënten zullen steeds hun structuur verliezen en dat is het nadeel van opnieuw invriezen. Bij gewone vloeibare soep maakt dit echter niets uit qua smaakbeleving.

Voorwaarde is wel dat de koelkast zelf koud staat afgesteld (4-5 graden C.) omdat dan de bacteriëngroei vertraagd wordt en door invriezen zal dit zelfs gestopt worden. De bacteriën slapen dan echter en zijn zeker niet dood. Zodra de temperatuur bij het ontdooien gaat oplopen groeien ze gewoon weer verder. Hoe warmer, hoe sneller!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing