Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe slijp ik mijn messen set?

Ik heb een mooie handgemaakte messen set. (roestvrij staal) Daar zit ook zo'n messenslijper bij. Maar ik heb geen idee hoe ik deze moet gebruiken en hoe lang ik dit moet doen om mijn messen weer scherp(er) te krijgen.

Toegevoegd na 10 uur:
Op de messen staat:
Handgemaakt
Edelstaal
Roestvrijstaal

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Om te beginnen is er een groot verschil tussen slijpen en aanzetten. Aanzetten doe je met de punt van het aanzetstaal op de snijplank, waardoor je de meeste controle hebt.

Goed slijpen doe je met de hand. Mij bevallen de grote Japanse waterstenen prima, korrel 120 om behoorlijk versleten messen weer in vorm te slijpen en 1000 en 3000 (samen twee stenen met twee verschillende korrelgroottes) de messen goed scherp te krijgen. Misschien dat ik ooit nog eens korrel 400 en 5000 aanschaf maar eigenlijk red ik me er nu prima mee. Je kunt er al je messen mee slijpen, ongeacht de soort staal. Bekijk de serie instructiefilmpjes eens, te beginnen met deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=zA8-V8Tcm1k&feature=related
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier een filmpje over hoe je messen kunt slijpen.
Er zijn verschillende filmpjes te vinden dus eigenlijk even googlen op messen slijpen en je vind vanzelf de juiste voor jou.
Sommis zijn heel uitgebreid, deze is heel entertainend vind ik zelf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk maar eens op deze site:

http://www.coquinaria.nl/recepten/messen.htm
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een messenset. Roestvrij staal bestaat niet. Het is roestvast staal. Maar wat moet jij met een "handgemaakt" messenset als je niet eens weet hoe je een mes moet aanzetten. Want wat jij slijpen noemt heet aanzetten. Dat is het verwijderen van bramen die door het snijden zijn ontstaan middels een aanzetstaal.
Slijpen doe je m.b.v. een machine.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou er maar niet aan beginnen als je geen ervaring hebt. Handgemaakte messen zijn een duur gereedschap. Laat ze vakkundig slijpen en leer zelf om "aan te zetten" met een aanzetstaal. Je kan er dan weinig aan verprutsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een aanzetstaal kun je geen messen slijpen, maar tijdelijk bijscherpen, ofwel "aanzetten". Het staal van het "aanzetstaal"moet altijd harder zijn dan het te slijpen mes, anders heeft het totaal geen nut. Het "aanzetten" is een werkwijze die niet iedereen machtig is, en moet met precizie gebeuren. Zoniet, zal de snede van het mes alleen maar botter worden. Om als leek het mes te scherpen, is de beste manier met een natte iets grove wetsteen. Daarna afweken met een fijne wetsteen. (Ook Samouraizwaarden worden afgewerkt met een wetsteen! ) Voor koksmessen raad ik ten sterkste af om deze te slijpen met een slijpsteen, het is zeer moeilijk om de snede volkomen egaal te slijpen, wat tot gevolg heeft dat het snijeffect van het mes verloren gaat.
De beste manier van koksmessen slijpen is door gebruik te maken van een brede slijpband van leer, die met slijppasta is bewerkt. Een noodoplossing voor de doe het zelver, is een slijpband van zeer fijn schuurpapier dat vochtig gehouden blijft.
Indien tijdens het slijpen van die leuke sterretjes verschijnen, ben je al ver op weg om het mes te verprutsen.

Mijn advies is: Ga naar een erkende vakman, en vertrouw die je dure messen toe. Maar probeer het eerst met 1 mes, om de vakkennis te testen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben bezig met een aantal artikelen over het onderhouden van keukenmessen. Ik heb het liever over onderhouden want dat is beter dan bot laten worden en dan pas slijpen.

Vooruitlopend op de komende delen: De laatste link bevat een aantal filmpjes over slijpen op een slijpsteen (voor de grote beurt), maar voor tussendoor is een keramische slijpstaaf het ideale gereedschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing