Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom ruikt n eierkoek vaak naar ammoniak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee nooit wat van gemerkt, misschien een speciaal merk of allemaal?
Ik vind zelf dat de extran orange weer juist naar kattenpis stinken bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook eens gehad heb ze naar de keurings dienst van waren gebracht er was niets schadelijks in verwerkt maar t kon gebeuren zeiden ze
dus... je kan ze gewoon eten

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze vraag is ongeveer al eerder gesteld.

Het beste antwoord was toen:
De oorzaak is het rijsmiddel dat in eierkoeken is gebruikt: ammoniumcarbonaat. Ook in zelfrijzend bakmeel is deze stof aanwezig. Bij verhitting ontleedt ammoniumcarbonaat in de gassen ammoniak, koolstofdioxide en waterdamp. De gassen moeten het koekdeeg luchtig maken.

http://www.goeievraag.nl/vraag/ingredient-maakt-banketbakkers-eierkoek-ammoniak.3097
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Ik heb nog NOOIT een eierkoek gehad die naar ammoniak rook. Bewaar je het pak wel ver genoeg bij de kattenbak vandaan ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja hoor :p let er maar eens op bij eierkoeken van een willekeurige supermarkt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruik er niks an, sorry ; ze ruiken naar eierkoek.......beetje cake-achtig.
Klein foutje, Amoniak is Amonia met water.
De gas dat je ruikt is Amonia zonder water.
Maar te veel Amonia is schadelijk voor een mens. (De huid verbrand helemaal weg). Daarom spreken sommige mensen in het nieuws van een Amonia wolk.
Ik zou een ander soort eierkoek gaan eten trouwens, want dat heb ik nog nooit gehad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak is het rijsmiddel dat in eierkoeken is gebruikt: ammoniumcarbonaat. Ook in zelfrijzend bakmeel is deze stof aanwezig. Bij verhitting ontleedt ammoniumcarbonaat in de gassen ammoniak, koolstofdioxide en waterdamp. De gassen moeten het koekdeeg luchtig maken.

De eierkoek is aan een onwaarschijnlijke opmars bezig. Bij de supermarkten zijn ze niet aan te slepen. Volgens koekfabrikant Gulden Krakeling is de omzet van de lekkernij de afgelopen tijd vertienvoudigd.
Dat meldt BN/De Stem. De opmars is nagenoeg volledig te danken aan Sonja Bakker, die de eierkoek in haar nieuwste boek als een verantwoord tussendoortje introduceerde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding