Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt beschuit gemaakt?

Dat vroeg me zusje zich vroeger af dus ik dacht, laat ik het eens hier vragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beschuit is een broodsoort. Beschuit wordt 2 keer gebakken, vandaar nog steeds de naam 'zwieback' zoals het in Duitsland heet Hier heette het vroeger tweebak.
De eerste keer wordt het gebakken als een plat rond broodje, de beschuitbol. Deze wordt doorgesneden en dan nogmaals gebakken.
De standaard ingrediënten zijn; bloem, gist,zout en eieren.
Soms wordt in plaats van eieren ook lecithine en vet gebruikt. Dit zorgt voor langere houdbaarheid. Verdere bestanddelen van de beschuit die we nu kennen is beschuitgelei. Dit bestaat uit; glucosestroop, suiker, water, plantaardig vet, emulgatoren, gelatine, rijsmiddel en kleurstof. Vroeger werd melk in plaats van water gebruikt. Melk houdt echter vocht vast en daardoor wordt de beschuit minder bros. Vroeger was het vooral vanwege de houdbaarheid vooral op zee vaak het enigste eten wat de zeelui aten, de zeemansbeschuit. Vandaar was scheurbuik een veel voorkomende ziekte. Het kwam nl. door het gebrek aan vitamine. Zo oud is de beschuit al.
Uiteraard zitten er nu meer smaakstoffen in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat beschuit nogal breekbaar is,zou ik zeggen,heeel voorzichtig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een totaal zinloos antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+als ik die kon geven, grappig antwoord
Lees op onderstaande link alles over het beschuitje....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschuit wordt twee keer gebakken, eenmaal als plat cilindrisch broodje (beschuitbol, ook in die vorm te koop) en na het doorsnijden nog een keer. De oude naam voor beschuit is dan ook 'tweebak'. Etymologisch gezien is het woord 'beschuit' verwant met het Franse biscuit en het Italiaanse biscotto, uit het Latijn bis coctus, wat letterlijk 'tweemaal gebakken' betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding