Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit bij een aantal soorten brood spul op de korst en niet in het deeg?

Bijvoorbeeld een sesambrood of een maanzaadbrood. Dan zit het sesamzaad of maanzaad alleen op de korst.

Maar bij een zonnepittenbrood zitten er wel (heel weinig overigens) zonnebloempitten in het deeg mee gebakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan durven ze die broden nog "sesambrood" of "maanzaadbrood" te noemen ook. Een brood is minstens 800 gram als er 10 gram sesamzaad of maanzaad op zit is het veel. Waar heb je het over, niet eens 2%.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg keelpijn van maanzaad en sesamzaad. Ik kan het dus van het brood afkrabbelen. Maar ik geloof nooit dat zij het speciaal voor mij doen. Het zal wel een andere reden hebben dat het niet door het deeg wordt gemengd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@HeerVoldermort
N.a.v. je toevoeging in de regel geven we een naam niet zozeer aan het hoofdingrediënt, maar juist aan het deel wat zich onderscheid.
In aardbeienyoghurt zitten ook maar nauwelijks aardbeien. De verzamelnaam is "yoghurt", maar de verbijzondering is de aardbei. Zo ook bij het sesambrood: de verzamelnaam is "brood", maar wélk brood ? Dat herken je aan de pitjes die er bovenop zitten: de sesamzaadjes maken er "sesambrood" van. En, je kan zeggen wat je wil, maar zodra er ook maar een klein stukje korst met sesamzaadjes je mond binnen komen dan herken je de smaak onmiddellijk. Bij een groot deel van de happen is dat het geval, dus het brood heeft naar mijn idee wel degelijk een andere smaak. En juist het feit dat niet elke hap hetzelfde smaakt maakt het voor mij persoonlijk verrassend en daardoor lekkerder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Oh.. ik vergeet een punt en een hoofdletter :-(
De eerste regel moet zijn:
N.a.v. je toevoeging. In de regel geven we een naam...
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Oze...... ja dat weet ik. Belachelijk eigenlijk. Ik verbaas me er altijd weer over wat voor dingen er zijn toegestaan als we het over voeding hebben. Zoals light pindakaas met de 3 dubbele hoeveelheid suiker dan gewone pindakaas. En dat daar nu pas de laatste weken iets over gezegd word. Terwijl Calve al jaren dit product verkoopt en ik dat 3 jaar geleden al zag met die suiker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Light is een verleidelijke truuk,om mensen,die niet teveel vet willen eten,om welke rede dan ook!,om de tuin te lijden,er allerhande andere troep in te doen,bv,meer suiker

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat het decoratieve toevoegingen zijn. Ze dienen dus alleen voor de sier.
Bovendien zijn zaden over het algemeen rijk aan (onverzadigd) vet en daardoor voedzaam. Dus het brood valt zwaar op de maag als ook zaden aan het deeg zouden worden toegevoegd. Dat wordt trouwens in Europese landen buiten Nederland en België soms wel gedaan, met name in Polen en Hongarije.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb gisterenavond na het stellen van deze vraag zelf een sesam witbrood gebakken met zaden door het deeg. Het is erg lekker geworden. Ga ik vaker doen. Ik heb de zaden vooraf wel eerst geroosterd in een pan.
Je moet onderscheid maken tussen een naam van een product die wellicht voor je gevoel misleidend is, en de wettelijke aspecten. Over het eerste valt weinig over te zeggen, want is per definitie subjectief, maar over het tweede is er weinig discussie mogelijk, want het staat erg strak geregeld in Europese wetgeving, die rechtstreeks van toepassing is in Nederland.
Het is met name de Verordening (EG) 1169/2011 waarin alle zaken m.b.t. etikettering, aanduiding, voedingswaarde, enz. geregeld zijn.

Eerst antwoord op je vraag over het verwerken van zaden in het deeg of op het korstje. Sommige soorten zaad zoals maanzaad of sesamzaad zijn niet geschikt om in het deeg te verwerken, omdat ze te klein en hard zijn, en niet zacht worden tijdens het bakken. Als je zo'n brood maakt, dan is het alsof er zand in je brood verwerkt is: niet lekker! Pompoen- of zonnebloempitten worden wél zacht bij het bakken, dus kunnen ze in het deeg worden verwerkt... en ook als topping, uiteraard.
Maanzaad en sesamzaad zijn alleen geschikt ter decoratie aan de buitenkant. Het is dan niet erg dat ze nog harder en droger worden tijdens het bakken, omdat je (inderdaad) erg weinig gebruikt, dus dat stoort niet. Daarnaast, omdat korst veel heter wordt dan het deeg, worden de zaadjes geroosterd, en ontwikkelen ze meer smaak, waardoor je weinig zaad nodig hebt om toch een smaak te krijgen naar sesam of maanzaad, zonder dat je het gevoel hebt dat je brood vol met gruis is.

En dan is de kwestie van de benaming. In de Verordening is geregeld dat de aanduiding van een product niet misleidend mag zijn. Aanduidingen zoals "maanzaad", "sesam" of "meergranen" zijn toegestaan mits er daadwerkelijk deze in (of op) het brood verwerkt zijn. Een minimale hoeveelheid is niet nader bepaald, maar als een ingrediënt genoemd wordt in de aanduiding, dat moet het daadwerkelijk aanwezig zijn en kenmerkend zijn voor het product (b.v. door een smaak te geven), en de hoeveelheid moet expliciet worden vermeld in de lijst van ingrediënten.

Uiteindelijk is het aan de producent van het brood om te bepalen of en welke zaad in het brood toegepast wordt, maar in het algemeen, kleine, harde zaden zijn alleen geschikt voor decoratie. Alle andere soorten zaden en noten kan je zowel in het deeg als voor decoratie toepassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nou ik heb gisterenavond na het stellen van deze vraag zelf een sesam witbrood gebakken. De zaadjes vooraf in een pan geroosterd en daarna in het deeg verwerkt. Ze zijn helemaal niet hard geworden. Het brood is zeer smakelijk geworden :-)
Volge brood ga ik met maanzaad proberen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding