Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet je je mes rechts vasthouden?

Al zolangs als ik me kan herrinneren houd ik tijdens het eten mijn vork in mijn rechterhand en mijn mes in mijn linker. Als ik naast iemand zit te eten die zijn bestek andersom vasthoud gebeurt het eigenlijk nooit dat ik de ander in de weg zit. Als ik mijn mes in mij rechterhand houd voelt dit heel vreemd en onnatuurlijk aan ondanks dat ik rechtshandig ben.

Recentelijk kreeg ik tijdens een diner echter een discussie met iemand die tegenover mij zat. Hij vond het verschrikkelijk onbeleefd om je mes in je linker- en je vork in je rechterhand te houden. Ik vroeg hem waarom hij dit zo ascociaal vond. Maar hij kwam niet verder dan: het hoort volgens de tafeletiquette niet zo. Maar wat nou de echte reden is kon hij niet vertellen.

De meeste regels van de tafeletiquette zijn logisch en verklaarbaar maar de logica achter deze regel heb ik dus nog niet achterhaald. Wie kan mij vertellen waarom je volgens de tafeletiquette je mes in je rechterhand dient vast te houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Deze regel gaat terug tot in de middeleeuwen toen men nog op houten plankjes at. Het brood werd links gelegd en gebroken met de hand. Het mes – toen nog een stevige dolk met een scherpe punt – ging rechts. Brood werd niet gesneden om te vermijden dat het mes bot zou worden. De puntige dolk diende enkel om er eten mee op te prikken. Dat eten werd dan verder met de vingers naar de mond gebracht.

De vork kwam er pas veel later bij, toen men die enorme nekkragen begon te dragen (zie foto). Een molensteenkraag is een ronde kraag van geplooid fijn linnen batist (soms tot 15 meter), veelal versierd met kant. Het dragen van dit type kraag was in de 16e eeuw mode aan het Spaanse hof en werd ook overgenomen in de Nederlanden. Het maken van deze kragen was een enorm werk en de kragen, die een statussymbool waren, werden ook steeds groter en moesten soms met ijzerdraad ondersteund worden. Deze kragen waren populair zowel bij mannen als vrouwen, hoewel het niet gemakkelijk was om deze te dragen of om er bijvoorbeeld mee te eten. Om niet verstrikt te raken in de plooien van de kraag hadden de mannen kort haar en moesten de vrouwen hun haren omhoog kammen. Ook voor het eten diende er een oplossing gevonden te worden: om de kraag niet vuil te maken kwam er een vork bij en deze werd links gelegd omdat er daar plaats was. In 1630 verdwenen de kragen en werden platte kragen de nieuwe mode. Toch bleef de vork, maar het duurde ongeveer twee eeuwen vooraleer deze volledig ingeburgerd was.

Eigenlijk is er sindsdien niet veel meer veranderd: de vork en het brood gaan nog steeds links en het mes rechts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is het ook handig als iedereen zijn mes aan dezelfde kant gebruikt. Zo voorkom je botsende ellebogen.
bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het gekartelde deel van een mes zit (meestal) aan de linkerkant. Daarom is het logischer (met snijden) om het mes in je rechterhand te houden. Dit hoeft echter niet, als je gewend bent om het mes in je linkerhand te houden is dit ook goed, je moet doen wat je zelf het fijnst vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me ook iets te maken te hebben met motoriek. Snijden is motorisch een complexere taak dan prikken. Vandaar fijner om mes rechts te hanteren (aangezien meesten rechtshandig zijn)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing