Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je of je vis in blik nog moet (voor) behandelen voor consumptie?

Ik ben totaal geen vis kenner want ik weet vaak al niet ik te maken heb met een graat of dat het gewoon de draadachtige structuur van de vis is. Heb laatst wat verschillende soorten vis in blik gekocht. Bijvoorbeeld sardines in zonnebloemolie, op de verpakking staat verder niks over de eventuele (voor) bereiding van de vis. Moet er nog een graat weg? Zijn de ingewanden er al uit? Moet de huid eraf om kan deze eromheen blijven?

Heeft iemand misschien wat basistips op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
In zalm uit blik zitten vaak nog ruggewervels en huid. Je kan dat eten, maar ik haal het liever eerst weg.
dudemeister
9 jaar geleden
sardines.... de basis van je tomatensaus
lost helemaal op in de saus uiteindelijk
de lekkerste saus maak je uiteraard zelf

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Vis in blik kun je direct consumeren, incl. de huid
Er kunnen graten aanwezig zijn, die eet je meestal niet op (mag wel...die van sardientjes zijn nl makkelijk weg te werken en zacht geworden door de olie).
De vis is schoongemaakt (ingewanden weg etc).

Let wel altijd bij aankoop of de vis "duurzaam" is.
(zie de bron voor meer info).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn de graatjes van andere soorten ook altijd zacht bij gebruik van olie?
In het algemeen is vis in blik klaar voor gebruik, maar daarna moet er soms nog wel iets mee gebeuren. Zoals verwerken in bijvoorbeeld een salade [ zalmsalade / krabsalade / tonijnsalade ] of dat je kippers [soort gerookte haring] hebt, die je nog 'om en om' even moet bakken in een koekenpan met een beetje boter.

Sardines . zo te eten [ te koop in water/olie/tomatensaus ], kun je of opwarmen , of in een koekenpan met ui en eventueel knoflook bakken en met rijst of piepers als warme maaltijd nuttigen, lekker! [Zie link voor meer recepten]

Zalm . Krab . Tonijn : zo te eten, harde stukjes + eventuele graten/huid verwijderen [salade/cocktail/brood]

Voor recepten, online is nog veel meer te vinden .

Antwoord

Soms klaar voor gebruik, soms nog bereiding nodig.

Basistips:
() ja, let ALTIJD goed op graten, ook als er schoongemaakt op staat!
() ingewanden zijn er uit : is dus 'schoon'
() huid beter verwijderen

http://www.smulweb.nl/recepten/sardine
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, er schiet me eigenlijk nog een vraag te binnen; kun je elke vis in principe koud en warm eten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Questtzz Als je van koude vis houdt? ja waarom niet, maar ik kan me voorstellen dat er toch soms voorkeur is voor warm of koud. Zo is er bijvoorbeeld gerookte vis. Neem zalm die kun je vers kopen en zelf in de pan bereiden [warm dus], maar zalm is ook gerookt te koop en dan is het dus koud, maar misschien ook wel even op te piepen? Ik moet zeggen dat ik dat nog niet/** eerder geprobeerd heb. Als je gerookte vis koopt [in de supermarkt] is het verpakt en kun je het zo in de vriezer of koelkast leggen, afhankelijk van wanneer je het nodig hebt. Ontdooien en klaar voor gebruik, maar een paar dagen gesealed in de koelkast is ook geen probleem. /** Ik koop wel eens panharing.
Deze zijn gebakken/gefrituurd en krijg je koud mee. Thuis eet ik ze na een minuutje 'oppiepen'in de magnetron, dus niet warm maar de kou eraf.
Gebakken schol, schar, kuit eet ik koud en kibbeling mmmmm lekker! Er zijn mensen die niet bereid dus altijd rauw voedsel eten en dan bij voorkeur plantaardig, maar misschien dat zij ook wel rauw vlees of vis eten? weet ik niet. [...en hoe gezond is dat?] Sushi is natuurlijk wel rauw en koud, haring is toch gekaakt en gezouten, dus ook rauw, als in niet gekookt/gebakken/gerookt. Misschien kun je hier nog een vraag over stellen? er zijn vast mensen die hier meer over weten. ;-))
Vis in blik is kant-en-klaar om zo gegeten te worden. Uiteraard haal je de harde stukjes eruit als je die niet wilt eten. Ik haal bijv. altijd de ruggenwervel, die bij zalm in blik zit eruit, maar aangezien hij relatief zacht is, zou hij evtl. gewoon gegeten kunnen worden....het is een persoonlijke keuze.

Het is wel handig om te weten dat alle vis in blik die in water is ingelegd, beter koud gebruikt kan worden zoals bijv. in een salade, cocktail of op toast/brood enz.
Vis die in olie is ingelegd, kan beter warm bereid worden. Krabvlees en mosselen kunnen het best vlak voor je het uitserveert, bij een warm gerecht worden toegevoegd, omdat dit vlees snel gaar is of de smaak verliest.

Denk nooit dat 'surimi' echte krab is...dit is gewone witvis die met conserveringsmiddel geperst is. Het zijn de witte staafjes vis met de rood-roze buitenkant, die je vaak in een pakje/zakje als een soort krabvlees krijgt aangeboden. Vaak horen ze ook bij de garnering van een koude visschotel.

Blikjes ansjovis en sardientjes, kan je beter iets laten rijpen als de houdbaarheids datum nog ver weg is, ze worden er alleen maar lekkerder door. Niet vergeten om ze af en toe om te draaien, zodat de olie ze weer bedekt van de andere kant.
In de blikjes schelvislever (heerlijk om op een toastje te smeren) zit eigenlijk ook gewone kabeljauwlever. Hij kan uiteraard ook zo uit het blikje gegeten worden.

Blikjes zalm en tonijn op olie, zijn ook heerlijk bij de spaghetti of andere pasta en ze in plukjes toe te voegen en ze door de warme pasta iets warmer te laten worden, of in een pastasaus te verwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image