Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil gerookt zout verkopen op een markt. Mag dit zomaar?

Ik wil graag zout roken en verkopen op een historische markt. Ik begrijp dat er veel regels gebonden zijn aan bederfelijk voedsel verkopen, maar dit is niet-bederfelijk.

Wat voor vergunningen, registraties, e.d. heb ik hier voor nodig?

Het gaat om zout dat boven een houtvuur gerookt is. Dit wordt thuis bereid en verpakt, om daarna via een kraampje verkocht te worden.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
paulus811
9 jaar geleden
Als je dan toch aan het roken bent, rook dan ook wat strengen knoflook. Het maakt de knoflook bijna een jaar houdbaar en verkoopt als een malle heb ik gezien op een soortgelijke markt.
tinus1969
9 jaar geleden
Welk land?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip paulus811! Tinus, het gaat om Nederland. Geen specifieke gemeente.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Geen probleem, voor een markt kan dat prima.

als je het op grotere schaal gaat doen (winkels bij betrekken of groot eigen label) heb je wel te maken met allergie info en zul je het in een schone omgeving in moeten pakken.

Suc6!

Toegevoegd na 2 uur:
Beste Homsin, excuus ik had niet erbij gezet dat het heel officieel wel verplicht is in theorie. In praktijk is dit duidelijk niet het geval ik heb op vele markten gestaan met eigen handel waar in nog nooit moeilijk over is gedaan, en ook mensen met eigen jam, honing die elk jaar weer op dezelfde plek stonden zonder problemen, vaak met mensen erover gesproken.

Hoe dan ook, dit is de bij veel onbederfelijke waar de officiële manier van handelen.
http://www.allesoverdemarkt.nl//dynamic/media/1/documents/Handreiking%20Ambulante%20handel%2017%20december%202013%20LR.pdf

Maar je verkoopt zout:

Als ik zout koop op de markt, aan welke eisen moet zout voldoen?
Niks, zout is gewoon zout gerookt of niet.

Bovendien kun je er je wonden mee helen, je kunt het als decoratie gebruiken, je kan je eten er mee pekelen.

Ik zal me niet te druk maken als ik jou was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt voor de reactie marcss! Heb jij een bron voor die informatie? Ik wil straks liever niet met een boete in mijn zak staan.
tinus1969
9 jaar geleden
Dubieuze info; ik denk dat je sowieso moet voldoen aan de eisen voor voedingsmiddelen, inclusief allergie info. Die eisen gelden vziw voor iedereen die eten verkoopt. Onthoud bv, dat zelfs met koningsdagvrijmarkten het verkopen van voedsel iha verboden is, hoewel koffie/thee/doorkleinekinderen gebakken cake nog wel eens gedoogd wordt mag ook dit niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Onzin Op de markt geldt niet een andere wet ofzo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Homsin, excuus ik had niet erbij gezet dat het heel officieel wel verplicht is in theorie. In praktijk is dit duidelijk niet het geval ik heb op vele markten gestaan met eigen handel waar in nog nooit moeilijk over is gedaan, en ook mensen met eigen jam, honing die elk jaar weer op dezelfde plek stonden zonder problemen, vaak met mensen erover gesproken. Hoe dan ook, dit is de bij veel onbederfelijke waar de officiële manier van handelen.
http://www.allesoverdemarkt.nl//dynamic/media/1/documents/Handreiking%20Ambulante%20handel%2017%20december%202013%20LR.pdf Maar je verkoopt zout: Als ik zout koop op de markt, aan welke eisen moet zout voldoen?
Niks, zout is gewoon zout gerookt of niet. Bovendien kun je er je wonden mee helen, je kunt het als decoratie gebruiken, je kan je eten er mee pekelen. Ik zal me niet te druk maken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel marcss! Dit beantwoord mijn vraag naar tevredenheid. Zou jij dit als antwoord neer kunnen zetten? Dan kan ik het accepteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal ik doen, al interesseren mij die punten niets, een ander kan misschien wat met de info.. Veel succes maar vooral plezier op de markt!:)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding