Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bewaar je de rest van een pompoen als je de helft maar hebt gebruikt?

Voor babyvoeding heb ik maar de helft nodig gehad (wordt anders te veel) Hoe bewaar ik die andere helft? In blokjes snijden en in diepvries doen en de volgende keer weer stomen en in potje doen en weer in diepvries? Mag dat, kan dat? Ik bereid zelf groentehapjes en doe ze nadat ik ze voorbereid heb in de vriezer (nadat ze afgekoeld zijn uiteraard) voor ong. week, zo heb ik dan een voorraad en warm deze op.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

ja hoor blokjes en in de vriezer, of meteen klaarmaken en dan in porties in de vriezer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stuk gesneden pompoen kun je in de koelkast 3-5 dagen goed houden, mits verpakt in vershoud- of aliminiumfolie.
Pompoen kun je desgewenst ook invriezen. Blancheer de rauwe pompoen ca. 2-3 minuten. Bij minimaal -18 C is pompoen tot 12 maanden houdbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vries ze altijd, in blokjes gesneden, op een bakblik verdeeld in. Ik zorg ervoor dat ze niet op en tegen elkaar aan liggen want dan houd je ze mooi los van elkaar. De hele bakplaat schuif ik dan in de vriezer en na een paar uur, als ze bevroren zijn vul ik ze in een diepvriesdoos of zip-lock diepvrieszak. Zo kan ik er altijd naar behoefte uitstrooien zoveel ik wil. De rest doe ik weer terug in de vriezer.

Toegevoegd na 11 minuten:
Pompoen hoeft niet persé geblancheerd te worden en je kunt hem gerust rauw invriezen. Laat wel wat ruimte in de doos of zak omdat hij iets uitzet als hij bevriest. Je hoeft ze ook niet eerst te ontdooien als je ze aan iets toe wilt voegen. Je strooit ze in het kokende vocht en laat ze dan garen.

Je kunt ook eerst de pompoen na het bereiden pureren met de staafmixer en dan in ijsblokjeshouder of muffinvorm vullen en zo invriezen. Als de puree hard is, druk je ze uit de vormpjes en doet ze in een diepvriesdoos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing