Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn siliconenbakvormen gebruiken nadat ik er zeep in heb gemaakt?

Ik heb een cursus zeep maken gedaan, en daarvoor heb ik siliconenbakvormpjes gebruikt. Kan ik deze vormpjes nog gebruiken om in te bakken? De zeep is wel gemaakt m.b.v. natriumhydroxide, dus ik vraag me af of het wel zo veilig is om ze te hergebruiken voor voedsel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
862

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Kan, zou voor de zekerheid het zaakje wel even goed afspoelen. Zeep is niet giftig, natriumhydroxide is niet giftig, dus volgens mij is het wel safe:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-nummers.aspx?enummer=E524%20Natriumhydroxide
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Tijdens het maken van de zeep moesten we een veiligheidsbril op en rubberen handschoenen aan, vanwege de chemische reactie die plaats vindt. Die schijnt na 2 dagen uitgewerkt te zijn, maar ik vraag me wel af wat de invloed op de siliconen is geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als die bakjes niet vergaan zijn of niet uitelkaar vallen en de elasticiteit is nog goed, gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor gewoon doen... moet je zeker doen alleen vrees ik dat je gebak dan wel eens een zeepsmaakje zou kunnen hebben want die siliconen rotzooi neemt in tegenstelling tot andere bakvormen wel smaken op.
Dus ik zou het toch maar niet doen.
Allicht. Zeep gebruik je toch juist om schoon te maken?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja proper zullen de vormen misschien wel zijn... maar hoe zit het met de smaakresidu?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding