Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er met de Nederlandse tomatenpuree gebeurd?

Ik kook heel vaak met tomatenpuree en kan hier de gerechten goed op smaak brengen. Qua merk ben ik wel kieskeurig, zo kocht ik nooit de allergoedkoopste blikjes. De huismerken waren vaak wel voldoende, maar het liefst ging ik naar de Aldi voor Duitse merken.
De goedkope merken smaakten nooit naar tomatenpuree, maar meer naar een soort ketchup gemengd met andere troep. Sinds eind 2014 merk ik dat ook de Nederlandse huismerken dit effect toegevoegd hebben gekregen en ik maak mij hier zorgen om. Via Google is vrij weinig te vinden over een specifiek product als tomatenpuree en ook de lijst met ingrediënten wordt ik niet veel wijzer van.

Is er iemand die kan vertellen wat er met de Nederlandse tomatenpuree is gebeurd onlangs, of een tip waar ik meer informatie kan opvragen?

De Duitse tomatenpuree is trouwens nog steeds prima!

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat komt omdat wij in NL nogal waterige tomaten kweken. Wil je van de afgekeurde tomaten nog puree maken dan moet er aardig wat chemie aan te pas komen wil je dat bindend maken. De Germaan vindt onze tomaten dan ook verschrikkelijk en vandaar dat de duitse puree beter is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tomatenpuree bestaat alleen uit tomaat en verder niets. De ene tomaat is beter geschikt om puree van te maken dan de andere. Pureetomaten hebben een hoger gehalte aan vaste stof dan "gewone" tomaten.
Het grootste verschil tussen de ene en de andere tomatenpuree is de mate waarin het geconcentreerd is. De duurdere merken, zoals Del Monte, zijn vaak veel geconcentreerder en dus sterker van smaak dan de goedkopere merken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bekijk ook eens dit filmpje voor verhelderende info over tomatenpuree:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2005/afleveringen/25-10-2005
bamibal
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing