Hoe kan ik mijn eiwitinname verhogen (zonder whey poeder/bars en extra vlees/zuivel)?
Ik sport de laatste tijd veel en heb berekend dat ik op veel dagen misschien niet genoeg eiwitten inneem (uitgaande van 0.8gram eiwit per lichaamskilo, eigenlijk moet t zelfs meer zijn). Echter, ik eet al best wel wat vlees/vis en gebruik ook zuivel. Het liefst zou ik mijn eiwitinname op een natuurlijke manier willen verhogen (whey poeders ed zijn uieindelijk gemaakt van dierlijke producten en ik vertrouw dat niet helemaal (misschien niet helemaal rationeel, maar toch)). Welke producten, liefst met beperkte caloretische waardes, kan ik dan t beste eten (of drinken)?
Ik ben een vrouw, 1.80 en 75 kilo en ik heb rond de 2500 kcal per dag nodig (hiermee blijf ik op gewicht) Pas wel op met zo snel afvallen, je verliest dan ook spiermassa
Ik hou bij mijn eet en sportpatroon ook rekening met t aankomende weekend. Ik hou wel van een drankje en icm met een barbeque enz kan dat vaak geen kwaad om daar doordeweeks rekening mee te houden (soort van balansdag idee, maar dan net anders). Buik wordt ook een stuk kleiner, van 92cm (vrij veel vet dus, bijna risicogrens) naar 77 cm gegaan (alleen onder de navel nog een beetje vet). Ik hoef eigenlijk niet echt meer af te vallen (hooguit mag er nog een kilo af of zo), maar wil mijn lijf wat strakker hebben (benen zijn mooi gespierd, armen redelijk, buik niet echt helemaal).
Daarom kijk ik nu behalve naar de kcal ook naar dingen als eiwitten. Ik vind t niet erg om meer kcal te eten, maar wil liever niet minder sporten, want voor mij werkt dat ontspannend en stresverlagend (heb daarvoor flink stresvolle periodes gehad en sporten helpt mij de stress flink te verlagen). Qua kcal gaat het goed, maar soms zie ik dat het aantal gram eiwitten te laag is als ik goed tel. Aangezien ik een strakker lijf wil, vermoed ik op basis van wat ik lees, dat ik op de euwitten moet letten omdat een tekort aan eiwitten niet bevordelijk is voor de spiermassa.
Dan kun je beter iets meer eten, zodat je gewicht ongeveer gelijk blijft, en dan voldoende krachttraining doen voor spiermassa op te gaan bouwen.
Zelf streef ik naar 100 gram eiwitten per dag, tot aan ongeveer 2x mijn lichaamsgewicht in gram eiwit.
Komt niet zo heel precies met eiwitten, maar als je alles strakker wilt hebben, is het vooral belangrijk om genoeg te eten.
En zelf ben ik met iets vergelijkbaars bezig nu, en begin al veschillen te zien :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.