Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de pesto nog houdbaar tot de houdbaarheidsdatum als ik het wel heb geopend maar niet gebruikt?

Ik heb een pesto potje per ongeluk geopend (lang verhaal XD) alleen er ligt nog een half potje pesto in de koelkast. Ik heb NIKS gebruikt, en het potje snel weer dichtgedaan. Is dit nu nog houdbaar tot de houdbaarheidsdatum die op het potje staat? (Anders heb ik zometeen een boze moeder op mn dak :$)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Pesto kun je nog wel een tijd bewaren, liefst in de koelkast na openen, maar ook gewoon in de kast. Ruik eraan, kijk ernaar, is dat beiden niet anders dan voor openen, dan kun je het nog gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en wil je het nog langer bewaren: zet het dan onder een laagje olijfolie, dan voorkom je dat er lucht bij de pesto zelf komt.
Voor het openen was er een vacuum in het potje, je hoort een 'klik' als je het potje voor het eerst opende. Bij die klik kwam er lucht in het potje, en deze lucht versnelt het bedervingsproces. Dat kun je weer tegengaan door te zorgen dat er geen lucht bij kan, dus bijvoorbeeld door het onder een laagje olie te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Jaciem. Dat kan inderdaad, al vind ik het persoonlijk er niet lekkerder van worden. Je kunt het er voor gebruik af gieten en na gebruik weer nieuwe olie erop gieten. Ik eet wel vaak pesto, dus misschien komt het daardoor, dat de olie geen tijd krijgt op smaak te komen.
Pesto blijft heel lang goed omdat er zoveel olie in zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niks aan de hand. Waarom, dat ga ik je vertellen met een beetje smerig verhaal. Je hoeft het verhaal niet na te doen, maar het is alleen maar om te laten zien hoe ik met pesto omga. En zowel mijn kinderen, als mijn gasten, als ik, zijn er nog nooit ziek van geworden. Trek daaruit jouw eigen conclusie.

Pesto bederft niet. Ik bedoel, de smaak bederft niet en de pesto wordt niet rot. Het eerste teken dat de pesto toch wel aan zijn einde is, is schimmel. Ik weet dat veel schimmels gevaarlijk zijn en dat je die niet moet eten (beschimmeld brood bijvoorbeeld). Andere schimmels snij je weg en je eet gewoon verder (bij kaas bijvoorbeeld).
Aangebroken pesto bewaar ik in de koelkast. Als na verloop van tijd toch wat schimmel in het potje komt, schep ik voorzichtig royaal het deel weg dat beschimmeld is. De rest van het potje gebruik ik, maar dat doe ik dan wel bijvoorbeeld door een pastasaus die ik nog een keer goed doorkook. En dat doe ik dan ook in één keer. Het is dus niet zo dat ik een restant weer terugzet in de koelkast en er nog meerdere keren iets mee doe.

Ik overleef dit al meer dan 30 jaar en ik ben er ook nooit ziek van geworden.

Kortom: zolang je de geopende pesto in de koelkast bewaart en er niets te zien is, is er ook niks aan de hand. Komt er na verloop van tijd toch een beetje schimmel op, dan word je daar ook niet ziek van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding