Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mogen gezonde mensen geen Nutridrink gebruiken als maaltijd vervanger?

IK vind het namelijk harstikke makkelijk. Eten maken kost zoveel tijd en het geeft zon rommel. Op deze manier krijg ik precies binnen wat ik nodig ben.

Ik eet er wel half naast, het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik wat aankom. Maar als dat onder controle is zou er geen probleem moeten zijn toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat Nutridrink een dieetvoeding is voor medisch gebruik en door een arts of diëtist wordt geadviseerd. Medische voeding dient onder medisch toezicht te worden gebruikt. Zo is dat voorgeschreven, dus een gewoon gezonde particulier mag daar niet op eigen houtje zijn of haar eigen voeding door vervangen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Alles wat een mens nodig heeft zit erin ja, dus wat dat betreft is het niet slecht.
Maar om te beginnen is het funest voor je gebit. Een mens moet kauwen om z’n kiezen sterk te houden. Ik denk dat je darmen er ook onder gaan lijden, want die krijgen geen vezels te verwerken.

Bovendien heeft eten ook een sociale functie: mensen zijn er samen mee bezig, en genieten van lekker eten. Waar blijft dat als je alleen maar uit pakjes drinkt? Ik denk dat je dat na een week al spuugzat bent…
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat luiheid geen medische indicatie is om nutridrink voor te schrijven.

Nutridrink is volledig uitgebalanceerde voeding en wordt alleen op medische indicatie voorgeschreven als het niet mogelijk is met gewoon eten de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking en onder controle van een diëtiste.

Omdat de voeding zo uitgebalanceerd en constant is, is nutridrink relatief duur te produceren door de grondstoffen, techniek en energie die ervoor nodig is. Zonder goede reden nutridrink voorschrijven/consumeren is dus een enorme verspilling.

Als morgen de hele wereld besluit om te lui te zijn 'normaal' te eten, is de producteicapaciteit van de fabrikant er ook niet op toegerust om iedereen te voorzien.

Voor patiënten die bijvoorbeeld door ziekte niet in staat zijn genoeg binnen te krijgen kan het een uitkomst zijn doordat met relatief weinig volume veel calorieën met alle benodigde vitamines en mineralen worden verkregen. Ook hebben sommige mensen levenslang sondevoeding nodig via maag of dunnedarm. Dat lijkt qua samenstelling erg op nutridrink. Vanuit gezondheids-oogpunt is er dus niet veel bezwaar tegen voeding met alleen nutridrink.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is sinds enige tijd ook Soylent: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=16723.

Soylent is de nieuwste hype in dieetland. Het is een soort van maaltijdvervanger in de vorm van een drankje, die zou voldoen aan de dagelijkse behoefte van het menselijk lichaam zodat het eten van echt voedsel overbodig wordt. Volgens de bedenker, de Amerikaanse software-ontwikkelaar Rob Rhinehart, is het dé oplossing voor wie geen tijd wil verliezen aan koken en boodschappen doen.

Er wordt wel gewaarschuwd: "Dit wil niet zeggen dat volledig en langdurig overschakelen op Soylent zonder risico is. Het gaat om een nieuw product, waarvan de effecten op langere termijn nog onbekend zijn. Natuurlijke voedingsmiddelen bevatten bovendien nog veel meer voedingsstoffen dan wat in Soylent is verwerkt. Van sommige voedingsstoffen kennen we zelfs de werking of het nut nog niet helemaal.
Daarbij komt nog dat de vertering van voedsel een erg complex proces is: er gebeuren interacties tussen verschillende voedingsstoffen, en die zijn telkens weer anders door te variëren en door voedingsmiddelen anders te combineren."

Zie ook: http://www.medpagetoday.com/PrimaryCare/DietNutrition/46983
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing