Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is een roze varkensschnitzel gevaarlijk?

Door omstandigheden gegeten in het restaurant van een ziekenhuis. Daar stond o.a varkensschnitzel op het menu. Toen ik deze opensneed was deze nog wel wat lichtroze.
Ik heb het maar opgegeten maar nu twijfel ik toch. Op het internet lees ik overal dat roze varkensvlees echt niet kan..
Marja, eten uit een ziekenhuis moet toch wel te vertrouwen zijn? (strenge kwaliteitseisen?)
Er lag trouwens nog een plak gebakken bacon op, samen met champions, paprika, uien en kaas.

10 jaar geleden
23.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een roze kleur hoeft nog niet te betekenen dat het niet gaar is. Varkensvlees kan roze van kleur zijn, ook als het gaar is. Denk maar aan bijvoorbeeld ham. Maar het kan ook bij andere soorten varkensvlees.
Maar dan nog is het niet zo erg als varkensvlees rosé (dus niet helemaal doorbakken) is. Varkenshaas bijvoorbeeld hoort juist een beetje rosé te zijn, anders wordt het al snel erg droog.
Een schnitzel is een erg dun plakje vlees en daardoor snel gaar. Ik denk niet dat je risico loopt.
(Lees meer...)
bamibal
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Jonge kinderen, ouderen, mensen met een verminderde weerstand en zwangere vrouwen zijn kwetsbare groepen, ze moeten hun vlees altijd goed doorbakken.
Zeker in een ziekenhuis zou dat toch het geval moeten zijn.
bamibal
10 jaar geleden
Ik begrijp uit de vraag dat het om het restaurant/cafetaria van het ziekenhuis ging en niet om een maaltijd voor een patiënt. Voor patiënten wordt uiteraard rekening gehouden met de persoonlijke situatie. Maar in het restaurant, waar iedereen terecht kan, wordt niet bij ieder gerecht met iedereen rekening gehouden. Als je tot een risicogroep behoort, moet je zelf zorgen dat je iets kiest dat je hebben mag. Net als bij andere restaurants.
lucius0605
10 jaar geleden
Ik neem toch aan dat ze ook in een restaurant van een ziekenhuis het eten zorgvuldig bereiden. Komt het ook niet uit dezelfde keuken waar voor patiënten word gekookt? In het restaurant zaten ook ouderen en patiënten (zag ik aan de kleding en infusen) te eten het zou toch raar zien als het eten in hè restaurant van het ziekenhuis kwalitatief minder goed zal zijn... Ook het personeel van het ziekenhuis eet in dit restaurant.. het zou toch raar zijn als een stuk vlees uit het restaurant van
Een ziekenhuis gemaakt in een ziekenhuis, niet gaar en potentieel gevaarlijk zou zijn...?
lucius0605
10 jaar geleden
Ik stel de vraag omdat ik onzeker werd van Google.... Daar las ik alleen maar roze varkensvlees kan niet...
bamibal
10 jaar geleden
Een schnitzel hoort gewoon doorbakken te zijn, of het nou in het restaurant van een ziekenhuis is of ergens anders. Een half-rauwe schnitzel is niet de bedoeling.
Maar alleen kijken naar de kleur is niet voldoende. Zoals ik al schreef kan gaar varkensvlees nog steeds roze van kleur zijn. Er is dan helemaal niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlees van welk dier ook moet voldoende verhit worden om schadelijke bacteriën te doden. Dat het achteraf groen, paars of rood ziet doet niets ter zake. Maar zoals iedereen weet is rood of roze vlees vaak niet goed doorbakken, of het moet lang op de nodige bacteriedodende t° gegaard zij, waar is sterk aan twijfel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie beweert dat ham niet vrij van ziektekiemen is, Rauw vlees kan daar best onder vallen. Neem nu rouwe ham, is gedroogd, gezouten en eventueel licht gerookt, maar toch rauw. Door het zout en het eventueel roken is het vrij van besmetting.
Als je gewone gekookte ham (roze kleur) koopt, en een paar dagen in een koelkast laat liggen, eet jij het dan nog op? Ik wel, laat het even goed doorbakken en sla er een paar eieren overheen.
Ik vind het ontzettend jammer dat na vele jaren met allerlei houdbaarheids- en vervaldatums nog steeds in de scholen er niet meer aandacht aan geschonken wordt. Weer eens een bewijs hoe machtig de voedsellobby wel is, en die de burger tracht onwetend te houden.
Je kunt alles eten. Roze, rood of wat voor kleur dan ook. Alleen kun je sommige dingen maar één keer eten.

Als je het eten in het ziekenhuis niet vertrouwt, vraag je gewoon of ze aan klantenbinding doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding