Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een blik ham geopend. Nu wil ik het restant langer dan een week bewaren. Kan dat en hoe kan ik dat dat het beste doen?

Toegevoegd na 50 seconden:
2ex dat moet dan zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Inmiddels heb je al 2 antwoorden, die in feite elkaar behoorlijk tegenspreken, en zoals gebruikelijk ligt de waarheid ergens in het midden...

Het is niet per definitie zo dat ham uit een blik die je na openen nog 1 week (of langer) bewaart, meteen je ziek gaat maken. Sterker nog: de kans dat dit gebeurt is relatief klein. Zelfs als je aan de ham na 8 dagen ruikt, en het niet fris ruikt, is het heel goed mogelijk dat je dit opeet, en je geen last hiervan krijgt.
Maar dat is geen garantie, en het kan zomaar zijn dat je goed ziek wordt van dezelfde ham na 4-5 dagen bewaren.
Hoe kan dat? dat leg ik je hieronder uit.

Ham wordt in een blik gekookt en gesteriliseerd. dat betekent dat alle bacteriën die in en op de ham zitten dood gaan. Vandaar dat deze ham buiten de koeling maandenlang houdbaar is, mits de blik intact blijft.
Op het moment dat de blik open gaat, dan is het onvermijdelijk: bacteriën en schimmels uit de lucht, je ademhaling, de buitenkant van de blik, je vingers, de doos waarin je de rest van de ham bewaart... komen op de ham terecht, en vinden daar een prima omgeving waar ze zonder concurrentie van andere bacteriën vrolijk kunnen groeien.
Normaal gesproken zullen deze bacteriën die je ham besmetten geen ziekmakende bacteriën zijn, dus op den duur (na ongeveer 1 week) gaat je ham gewoon bederven, maar je wordt niet ziek als het opeet. Je wordt hooguit misselijk omdat het niet lekker smaakt, maar niet ziek.
Maar nu, stel dat een van de bacteriën die op je ham terecht komt is een Salmonella, of een Listeria, of een Campylobacter... Deze bacteriën kunnen dan gaan groeien, en je flink ziek maken. Dat is de reden waarom sterk afgeraden wordt om gesteriliseerd voedsel langer dan 3 dagen te bewaren na openen.

Wil je deze ham langer dan 3 dagen bewaren, dan is het verstandig om deze in een voor de vriezer geschikt plasticzakje te bewaren, het liefst zonder lucht, en dan invriezen. Desnoods snij je de ham in kleinere porties die je los kan verpakken en straks ontdooien.
Het allerveiligste is om restanten goed te verhitten voor consumptie. Mocht het zo zijn dat de ham besmet raakte met zo'n foute bacterie, dan wordt deze alsnog gedood door de ham te koken (bij in een saus voor macaroni) voor consumptie.

Dus samenvattend: een week bewaren in de koelkast is niet per definitie gevaarlijk, maar als je die kleine kans op een buikgriep of iets ergers kan vermijden, waarom zou je het risico willen lopen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, een goed en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Doe het restant (met schoon bestek!) in een tupperware- of ander te ontluchten plastic doosje en plaats dat in de koelkast.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar kan ik het dan langer dan een week bewaren?
Amadea
10 jaar geleden
Jawel, als het luchtdicht gekoeld bewaard wordt kan je het zeker over acht dagen nog gebruiken. In het blik voordat dat geopend werd was het maandenlang houdbaar. Hoe minder warme lucht er bij gekomen is hoe langer het goed blijft. Stel dat je het een tijd buiten hebt laten liggen bij de barbecue, dan is de bewaartijd aanzienlijk verkort. Maar als je gelijk na het openen van het blik een deel in een doosje doet en koelt blijft dat echt wel langer dan een week goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt iets wat in de fabriek in een blik luchtdicht verpakt is niet vergelijken met het bewaren ervan in een plastic doosje in de koelkast... het is namelijk open geweest!
Amadea
10 jaar geleden
Jij vergelijkt verse rauwe ham met ingeblikte gekookte ham, jodokus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Amadea, ik vertel dat je varkensvlees [gekookt/gebraden of gerookt ... maakt niet uit] niet langer dan een paar dagen kunt bewaren in de koelkast.
Wel tot 2 dagen na opening en gelet op de datum, dat kan wel.
Nee, niet doen!
Met varkensvlees ook al is het gekookt/gebraden/gerookt niet een week of langer bewaren.
Een ons ham kun je probleemloos 2 dagen [na opening/let op datum] gebruiken. Afhankelijk echter van de winkel waar / hoe lang het gelegen heeft/bewaard is.
De derde dag is al riskant, maar heb je een goede neus, prima. Laat je kat er aan ruiken bij twijfel. Werkt uitstekend.

Wat je wel kunt doen, is het restant in een tupperware doosje/diepvries zakje doen en vervolgens invriezen. Dit doe ik geregeld met onsjes ham bijvoorbeeld [schouderham] voor in macaroni. Niets mis mee.

Antwoord
Niet in de koelkast langer dan een paar dagen bewaren.
Wat wel kan is goed verpakt invriezen. Dat kan geen kwaad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ham is varkensvlees, is sneller bedorven.
Rosbief bijvoorbeeld is van een koe [rundvlees] kun je wel langer bewaren.
Kip ook voorzichtig mee zijn.
Vis vandaag kopen, uiterlijk morgen eten.

Oud gezegde: ["visite en vis zijn 2 dagen fris!"]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik ga het invriezen. Ik had daar zelf ook al aan gedacht maar wist niet zeker of dat kon of goed was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dan heb ik mazzel gehad, ik heb laatst een blik ham los getrokken, de helft gebruikt en de andere helft een week later. Natuurlijk wel eerst de "kijk, geur, smaak test gedaan." Maar dat was allemaal goed. Ik had de ham verpakt in een druk sluit zakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer voor jezelf een gebruiksritme in te voeren als koken voor 2 keer ~ vandaag en overmorgen de tweede keer. Dan is het gekookt/ bereid en goed gekoeld op de koudste plek in de koelkast kan het dan geen kwaad. Of invriezen, maar daar ben ik geen liefhebben van.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding