Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vraag mij af waarom Gezond eten zo duur is, en Ongezond eten zo goedkoop.?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik moet erbij zeggen: in de meeste gevallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Goeie vraag, er is meer vraag naar ongezond voedsel dan gezond voedsel. Daar komt nog bij kijken dat gezond eten meet tijd en geld aan besteed wordt dan ongezond voedsel.

Toegevoegd na 20 seconden:
Goeivraag +1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het gezonde eten is duurder, omdat alles duurder is voor de totstandkoming van dat eten... Het heeft geen of minder kunstmest gehad... Het heeft minder bestrijdingsmiddelen of groeihormoon gehad en bijvoorbeeld derhalve kleiner gebleven... Dus dat levert minder op per kilo, dan moet de kiloprijs dus omhoog...

Maar in feite is gezond voedsel veel goedkoper dan (goedkoop en) ongezond voedsel, als je alles erbij betrekt...

En wat betreft de gezondheid als jij dat nuttigt? ook dat is goedkoper met betrekking tot ziekten (weerstand)...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt denk ik aan je keuzes.

Een pizza margaritha die je thuis laat bezorgen kost ongeveer 8 euro.
150 gram gekookte aardappelen, 200 gram spruitjes, 100 gram hamlap gebakken in 1 el bak&braad + jus gemaakt van restje braadvet met water kost: 0,93 euro.
Je kunt dus bijna 9 avonden eten voor het bedrag van 1 pizza margaritha.

Als je kiest voor een iets rijker belegde pizza ben je zo 10-12 euro kwijt. Daar kun je ook zeker 8-10 kilo appels voor kopen. Dat zijn 53-66 appels.

Een maaltijd van de Chinees (één gerecht + bami of nasi) kost al snel 13 euro. Omdat je hier wel met twee personen van eet (er vanuit gaande dat je afslankt) kost het je dus ongeveer 7 euro per persoon.
Als je zelf een rijstmaaltijd maakt met 150 gram rijst, 100 gram kipfilet, 200 gram roerbakgroenten en 2 el woksaus ben je 1,99 euro kwijt. Je kunt voor die 7 euro dus ruim drie dagen eten.

Als je in de stad bent en als lunch een keer een hamburger van de Mc Donald's eet, laten we zeggen een Big Mac met medium frietjes, frietsaus en een cola light ben je ongever 5,70 euro kwijt (verschilt per vestiging).

Een zelfgemaakte lunch van twee boterhammen met halvarine, kipfilet en een glas melk kost 0,84 euro. Voor het bedrag van je Mc menu kun je dus een week lang lunchen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wat je bedoelt.. Een patatje bijvoorbeeld is stukken duurder dan een zak aardappelen, en een zak chips duurder dan een paar tomaten. Dus het pure, onbewerkte voedsel is altijd nog goedkoper dan het bewerkte voedsel..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je je daar in vergist. Er zijn veel gezonde en goedkope producten beschikbaar. Daarbij komt dat je bij een gezonde levensstijl niet heel veel dure snacks hoeft te kopen, zoals chips en snoep. In plaats daarvan neem je een lekkere, gezonde en bovenal goedekope boterham!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je WILT hebben kan wat duurder gemaakt worden. Je koopt het toch wel.

Maar ook omdat ongezond eten ook met minder zorg gemaakt wordt. Daarin zijn de processen geoptimaliseerd en vereenvoudigd. Goedkopere grondstoffen. He een vicieuze cirkel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedkoop ongezond eten heeft te maken met massaproductie. Fabrikanten kopen in grote hoeveelheden, vaak mindere kwaliteit, grondstoffen in. Zo wordt de productie goedkoop gehouden. Veel smaakstoffen, zout en vet erin en je bent klaar. De mensen kopen het omdat het makkelijk is en ze vaak niet weten hoe iets daadwerkelijk moet smaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezond eten levert gezonde mensen op, daar valt niets aan te verdienen.
Ongezonde voeding, levert ongezonde, zieke mensen op en daar is leuk geld aan te verdienen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezond eten geeft je vitamines die belangrijk zijn voor je lichaam,waardoor je een goede bloedsomloop krijgt.Daar betaal je gewoon wat meer voor als ongezond eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezond eten kost jou meer, ongezond eten produceren op een ongezonde manier gaat ten koste van de hele aarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb je gelijk.
Plus!
Ik weet niet of het in Nederland ook zo is, maar in de Verenigde Staten worden bepaalde voeding enorm veel gesubsidieerd dan ander voedsel. Vlees en zuivel enorm veel, groente en fruit nauwelijks. Dus dan kom je inderdaad uit op een situatie waarin een Big Mac veel goedkoper is dan een salade...
Maar in Nederland weet ik het dus niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image