Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat bloem uit de winkel veel witter is dan de bloem die ik bij onze molenaar koop? En waarom is er zo'n groot prijsverschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Sommige soorten supermarktbloem zijn gebleekt.

Het prijsverschil zal te maken hebben met de wijze waarop het geproduceerd wordt. Massaproductie is altijd goedkoper dan ambachtelijk malen in kleinere hoeveelheden, zoals dat bij de molen gebeurt.

Toegevoegd na 8 uur:
Het zou trouwens ook kunnen dat jij bij de supermarkt patentbloem koopt; bij de molen haal je naar alle waarschijnlijkheid 'gewone' (tarwe)bloem. Patentbloem wordt ook wel type 45 genoemd en is bedoeld voor het bakken van koekjes en taarten. Tarwebloem (type 55) is net wat minder fijn gezeefd en is vooral bedoeld voor brood en om te gebruiken in bijvoorbeeld sauzen. (Al ik gebruik altijd net wat ik toevallig in huis heb, zowel voor brood als koekjes en andere producten.)

Misschien vergelijk je twee dus wel twee verschillende soorten bloem met elkaar. Patentbloem is dus wat fijner gezeefd en kan net wat lichter zijn dan tarwebloem. Let daar maar eens op: bij de ruimer gesorteerde supermarkten hebben ze beide soorten. Is er maar één soort bloem, dan is het meestal patentbloem.

Los daarvan worden sommige soorten bloem dus ook gebleekt, dat is puur zodat het witter of fijner óógt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Lies12
Je stelling klopt niet helemaal: bloem mag namelijk niet gebleekt worden in de EU... althans op een legale manier.
Dat sluit uiteraard niet uit dat je ergens gebleekte bloem vindt, maar dat is dus bij wet verboden, en zal niet het geval zijn bij de grote merken.
Daarnaast suggereert je in je toegevoegde info dat bleken invloed heeft op de fijnheid van de bloem, maar dat is zeker niet het geval. Door bloem te bleken word deze witter, niet fijner. Verder klopt wat je schrijft: doorgaans koop je patent bloem in de supermarkt, en die is fijner gemalen en gezeefd dan bloem van de molenaar... maar je geeft geen uitleg over waarom dit een wittere kleur geeft.
Er zijn een paar dingen die het verschil in kleur verklaren.
In ieder geval, en in tegenstelling tot wat andere GV'ers aangeven, bloem mag niet gebleekt worden in de EU. Met name in USA is dat heel gebruikelijk, maar dat mag beslist niet in de EU. Dat betekent niet dat het niet gebeurt, als je begrijpt wat ik bedoel, maar zeker de grote fabrikanten doen dat niet.

En nu de verschillen tussen "industriële" bloem en bloem van de ambachtelijke molenaar:
Bloem is zo licht van kleur omdat het erg droog is en uit hele kleine, losse deeltjes bestaat. Hierdoor weerkaatst veel licht en ziet het wit uit. Als je water toevoegt, dan wordt het ineens donkerder en geler, en dat is omdat het dan minder licht weerkaatst. Dat heb je met alle poeders, ook b.v. met cacaopoeder. Hoe fijner de maling, hoe lichter je bloem, dat is altijd zo, en industriële meel en bloem worden én fijner gemalen, én fijner gezeefd, waardoor het altijd witter uit ziet. Met name patent bloem is de fijnste bloem van allemaal, en deze soort is wat je doorgaans in een winkel koopt.
Zowel de grote fabriek als de molenaar gebruiken dezelfde granen als basis, maar de fabriek verwijdert heel consequent alle zemelen (de buiten schilletjes, zeg maar) en soms ook de kiemen, waardoor het eindresultaat veel witter is. De molenaar doet dat niet, en de zemelen maken het geheel minder wit. Daarnaast zijn de zemelen lastig om heel fijn te malen, waardoor het eindresultaat minder licht weerkaatst, en dus donkerder is.

Het verschil in prijs is gewoon een kwestie van schaal: in een fabriek wordt er gewerkt met een volcontinu, goed gesmeerd, buitengewoon efficiënt proces en met gigantische hoeveelheden. Daarnaast, omdat de fabrieken groot inkopen, is hun grondstof ook goedkoper. Trouwens, de omzet van een grote fabriek komt vooral door de grote volumes die ze verkopen aan de bakkerij industrie. Het verkopen van meel in pakjes van 1 kg is voor hen peanuts, dus kunnen de prijs lekker laag houden.
De molenaar heeft echter een veel minder efficiënt proces, veel meer onkosten, kan nooit grote voorraden graan kopen, waardoor hij ook last heeft van schommelingen in de prijs, enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk vanwege mijn beroep en mijn opleiding (ik ben levensmiddelentechnoloog), maar ik ben nogal sceptisch over de gezondheidsvoordelen van de "ambachtelijke producten", in algemene zin. Bloem met zemelen bevat ietsjes meer vitamines en in ieder geval zeker meer vezels dan bloem zonder zemelen... maar als de vitamines en de vezels is wat je bijzonder vindt aan de bloem van de molen, dan kan je net zo goed volkoren meel kopen bij een supermarkt, en daar zitten veel meer vezels dan in de gewone bloem van de molen. Eigenlijk is je vraag of de bloem van de molen beter, slechter, gezonder, eerlijker, leuker, enz. is dan bloem uit de fabriek.
Ik denk van niet, het grootste verschil is de prijs... maar tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat lekker eten staat of valt met je gehele beleving.
Als je vindt dat ambachtelijke bloem gezonder is omdat het minder verwerkt en gezuiverd is, eerlijker omdat je het rechtstreeks in de molen koopt en je vindt het prettig om een praatje te maken met de molenaar, en dat je brood hierdoor lekkerder wordt... dan moet je vooral het zo blijven doen!
Het verschil in prijs is nog steeds een kwestie van centen, en als je dat kan veroorloven, en hierdoor is je beleving van wat je bakt en eet beter, dan is dat simpelweg onbetaalbaar. Vergelijk het met het drinken van een Cola op je bank voor de TV, of exact dezelfde Cola op een terras aan de Franse riviera. Welke smaakt lekkerder...?
(^_^)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding