Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom heet een paprika, een paprika?

Mijn dochter van 5 stel allemaal van dit soort vragen.
En omdat deze site bestaat stel ik voor haar de vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Paprika's zijn in Europa vooral bekend geworden via Hongarije. De naam komt ook uit het Hongaars, waar het 'pepertje' betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
crispy
11 jaar geleden
Peper is in het Hongaars 'bors'... Het komt uit het Servisch.
Omdat die groente oorspronkelijk uit Hongarije komt. En daar noemen ze het paprika, omdat dit een verkleinwoord van peper is. Dus eigenlijk zeg je daarmee dat het een kleine peper is. Hoewel het in feite 't omgekeerde betreft, want een kleine peper is heel scherp. Terwijl een paprika groot is en zoet smaakt. Maar ja, zo is de naam bedacht.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
crispy
11 jaar geleden
Paprika komt volgens jouw bron uit het Servisch.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, de Hongaren hebben het woord uit het Servisch. Maar de oorsprong ervan is Grieks! Omdat dat echter voor een vijfjarige te omslachtig is heb ik het ingekort.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image