Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat veroorzaakt bedorven melk?

Ik drink nooit een glas of beker van het spul. Ik gebruik het alleen in de thee. Ik koop altijd een halve liter. Nu is het vreemde dat ik soms wel een week met een halve liter doe, maar dat het ook voorkomt dat de melk al na een dag of drie geschift is. Waar ligt dat nou aan? Ik verander nooit iets aan de temperatuur in de koelkast. Verspreiden ander zaken in de koelkast stofjes die een bedervende werking op melk hebben en zo ja, wat zijn die stofjes en waardoor worden ze verspreid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Zet je wel eens een nog warme pan in de koelkast?
fisbel
11 jaar geleden
Deze vraag is hier al eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/bedorven-melk-slecht-lichaam-weken.10726
fisbel
11 jaar geleden
Vreemd. Melk is tegenwoordig langer houdbaar. Melk van de Lidl kan bijvoorbeeld vaak nog na 2 weken gedronken worden. Staat het pak melk soms een tijd lang buiten de koelkast?
redhouse
11 jaar geleden
Vroeger vertelde men mij dat als een vrouw menstrueert je de melk uit haar buurt moest houden
teusvh
11 jaar geleden
Op een pak melk staat een uiterste datum. Mits koel bewaard blijft de melk tot dan goed, maar soms kan dat ook veel langer. De fabrikant behoort aan de minimumeis te voldoen, maar beter is ook goed. Bederf wordt veroorzaakt door bacerien. Een pak open laten staan beinvloedt dat nauwelijks. Bacterien zijn sowieso in de melk aanwezig, en hebben tijd nodig om te groeien. In de koelkast gaat dat dus langzamer dan bij kamertemperatuur.
Dat sommige melk langer goed blijft is omdat er dan 'van nature' heel weinig bacterien in zitten. De melk die de boeren leveren wordt in de fabriek getest op de minimumnorm, maar beter mag altijd natuurlijk.
Wist je dat je melk ook heel goed kan invriezen? Als je slechts zo nu en dan een beetje gebruikt kan dat best handig zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Melk valt onder de categorie bederfelijke goederen, net als zoveel voedingsproducten.
Eer dat het pak melk de weg vind naar uw koelkast heeft het al een lange weg achter de rug.
Maar het bederf begint al zodra het de fabriek verlaat ( sterker nog, eigenlijk al bij de boer ).
Maar wat heeft dat nu met uw pak melk te maken?
Simpel, het aantal bacteriën zijn nooit gelijk, ook al proberen ze het in de fabriek het tot het minimum te beperken, helemaal bacterievrij zal het nooit worden.
Deze bacteriën gedijen sneller zodra het product warmer begint te worden.
Hoe langer het pak blootgesteld word hoe sneller het proces begint.
Het proces van bederf kan je trouwens niet stoppen, alleen maar door koelen vertragen. ( tenzij je andere middelen gaat gebruiken ).
Uw pak melk wordt in het ideale geval gekoeld geladen en in een koelwagen afgeleverd bij de winkelier, waar deze de pakken zo snel mogelijk wegwerkt in zijn koeling.
Maar helaas gebeurt het ook wel eens anders.
De melkpakken worden helaas ook wel eens vanuit de wagen weggezet en op een later tijdstip door de winkelier in de koeling gezet.....................dus de pakken raken opgewarmd.
Datzelfde gebeurt ook als u het pak uit de koeling haalt, deze bij de kassa afrekent en achter in uw wagen legt.
In het ergste geval gaat u nog even vrolijk de stad in.
Dit zijn allemaal kritische momenten, hoe onnozel het ook mag lijken.
Maar deze momenten van opwarming zorgt wel voor het versnellen van de bacteriegroei in uw product.
De conditie van uw melk wordt door de fabrikant gegarandeerd, zo ook door de vervoerder, maar de handeling maakt dat de pakken melk eerder of later bederven.

Maar wat het meest onderschat wordt is dat men na het boodschappen halen nog "even" langs andere winkels gaan.
Nu is dat in de vrieskou natuurlijk minder snel een ramp dan als de zon er met 30 graden op je kofferbak schijnt.........want dan kan het heel snel gaan.

Maar onderschat niet de bacteriën die op de rand van zo'n pak ontstaan.
Even met de snappert een slok uit zo'n pak drinken en er zitten weer een lading van die beestjes extra in het pak.
Immers uw speeksel bevat ook bacteriën en die vinden op die manier met alle gemak hun weg in uw product.
Allemaal van die pietluttige zaken waar je amper bij nadenkt.
Maar die wel degelijk van invloed zijn op uw product.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding