Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maakten onze (over-)grootouders boter, kaas, karnemelk en yoghurt?

Ik ben beginner in het verwerken van melk. Vaak vraag ik mij af hoe onze overgrootouders dit deden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Bij ons thuis werd de melk gekarnd.in een grote keulse pot melk met een soort stamper werd lang de room van de melk in beweging gehouden,zeg maar geklopt.daardoor onststond in de melk de boter .die werd er uit geschept.wat overbleef was de karnemelk.yougurt en kwark werd gemaakt door stremsel aan de melk toe te voewgen,waardoor deze dik werd.ook daar bleef een rest over,dat was de wei.op zaterdag hadden wij altijd karnemelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het verleden werd er eerst een koe gemolken (ook nu begint men daarmee) en de melk liet men dan eerst rusten zodat de room kwam bovendrijven.
Deze room werd dan afgeschept en in een karnton of -vat gedaan en hiervan werd dan boter gemaakt. Er waren karntonnen en -vaten in verschillende vormen en maten, alsook verschillende modellen. Bij het ene vat werd een piston op en neer geduwd, in een andere ton was een soort van klopper aanwezig die met behulp van een zwengel werd bediend, nog een andere ton was vanbinnen voorzien van een soort van schoepen, was opgehangen tussen 2 steunen en werd in zijn geheel rondgedraaid. Enfin er waren x aantal modellen van karntonnen.
Door het kloppen/klutsen/slaan van de room komen de vetdeeltjes bij elkaar en vormen op deze manier boter en karnemelk.
Yoghurt bekomt men door een bacteriecultuur aan de melk toe te voegen en deze in te laten werken op de melk.
Kaas werd en wordt gemaakt door stremsel aan de melk toe te voegen.
Vroeger werd dit stremsel uit de maag van een kalf gehaald, dit werd daarom ook wel leb genoemd daar het uit de lebmaag van het kalf komt. Waarom men dit uit de maag van een kalf haalde is doordat een kalf nog niet de 4 magen van een volwassen koe heeft. Tegenwoordig gebruikt men hiervoor kunstmatig stremsel, hiermee bedoel ik dat dit stremsel uit een labo komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing