Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik wel eens stik in chocola?

Wat gebeurt er wanneer mijn ademhaling word belemmert terwijl ik chocola eet?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gebeurd alleen als ik heel traag kauw, ik geloof niet dat ik er allergisch voor ben > hagelslag levert bijvoorbeeld geen problemen op.

Toegevoegd na 26 minuten:
Melkchocola, puur, van die langwerpige blokjes zoals Bounty > alles zolang het in een grotere hoeveelheid aanwezig is.
Het voelt alsof de chocola te langzaam door mijn strot gaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je moet niet te grote happen chocola nemen. Kleine stukjes, goed kauwen en laten smelten en dan doorslikken. Slik je teveel door dan blijft het een beetje steken vanwege de toch wel taaie, kleverige massa. Het blijft in je keel plakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan ben je er waarschijnlijk alergies voor.
Zou het niet meer eten als ik jou was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dan heb je nu meschien nog een wat mildere vorm, maar dat kan steeds erger worden, als je het blijft eten.
Allergie opbouwen, heet dat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit klinkt als een allergie die leidt tot het opzwellen van je luchtwegen.

Dat het bij hagelslag niet optreedt, kan komen doordat daar andere stoffen in zitten. Vergelijk eens het cacaogehalte van chocola waarvan je wel last krijgt, en hagelslag waarvan je geen last krijgt.

Is dat het niet, kijk dan welke andere stoffen er wel in je chocola zitten en niet in je hagelslag.

Om te testen zou je eens hagelslag van een ander merk kunnen nemen, bijvoorbeeld hagelslag waar meer echte cacao in zit.
Cryofiel
15 jaar geleden
Het zou een allergie kunnen zijn. Misschien ook niet, maar ik zou er eens mee naar de huisarts gaan en een allergie-/intollerantietest doen.

Hopelijk is het iets anders, want chocola is natuurlijk veel te lekker om te laten liggen ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het geen allergie is dan klinkt het als "Niet-Genoeg-Gesmolten" chocola in je keel. dan is het in je mond redelijk goed gesmolten, je slikt het door en t stolt haast meteen weer. In zo'n geval voelt t alsof je stikt, want er zit bijna een harde laag choco in je keel. dan wil je dat heel erg dringend wegslikken, en dan lukt ademen ook even niet.

heel benauwend.

Maar, in zo'n geval zorg ik dus dat ALS ik "dikke" chocola eet, dat ik er een beker hete thee bij heb staan. Werkt als een tierelier om de dikke geblokkeerde keel weer open te spoelen...

MITS het dus geen allergie blijkt te zijn, want dat blijft een uit te sluiten oorzaak denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
*hagelslag is overigens geen probleem tenzij je meer in je mond stopt dan past... Hagelslag valt eigenlijk vrij snel uiteen in een soort mini cacao korreltjes en smelt niet gauw samen tot een dik brok ondoorslikbare chocolade.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mischien een gewone lichaamsreactie wat niet gelijk is aan allergie.
ik zelf heb het met allerlij verschillende dingen.
ik heb soms wel een zeer kleine luchtpijp door allerlij slijm er in.
hierdoor kan ik soms ook gewoon moeilijk ademen en eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een allergie die ‘soms’ toeslaat ‘als je lang kauwt’ vind ik niet logisch. Gesmolten chocola die in je keel stolt eigenlijk nog minder. Volgens mij heb je al gauw een koelkast nodig om gesmolten chocola weer te laten stollen.
Ikzelf heb het ook wel eens, en ik hou het op een instinctieve reactie van je lichaam. Gesmolten chocola blijft aardig in je mondholte kleven en het is sterk van smaak. Ik denk dat het lichaam dat ervaart als ‘mond vol’ en slim genoeg is om je te dwingen: “niet ademen, eerst mond leeg”. Je eigen zeggen ‘te langzaam door de keel’ past daar aardig bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing