Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor belangrijke stoffen zitten er in fruit die niet in groente zitten?

Er wordt aangeraden 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag te eten, en ik vraag me af wat er in fruit zit dat niet/weinig in groente zit. Gaat het dan alleen om de hoeveelheid vitamine C of ook om andere dingen? Of wat er voor slechte dingen in groente zitten die niet in fruit zitten.
Ik hou niet van fruit, en als het onderling inwisselbaar zou zijn, zou ik liever meer groente eten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als verhitting het probleem is, kan ik ook rauwe groente eten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bronnen zijn overigens zeer welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lust je ook geen pitloze druiven, das samen met de nectarine en perzik, het enige fruit wat ik lust.
Ben nu pitloze druiven aan het eten, zijn lekker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

op de vraag zelf kan ik eigenlijk alleen antwoorden wat ik denk, en dat is dat er meer vitamines in fruit zitten. Beide zijn een bron van vezels, goed voor je darmen. Alleen onderling inwisselen lijkt me niet verstandig.. Het hele punt van die vvoedingsvoorschriften is juist dat je gevarieerd eet. Slechte stoffen in groente zouden bepaalde bestrijdingsmiddelen kunnen zijn, en evt het ijzer of zuurgehalte. (denk aan spinazie die niet opnieuw opgewarmd mag worden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zitten er in goente o.a. vitamines, en die zitten in fruit ook. Maar omdat je groente (meestal) verwarmt gaat een deel van de vitamines verloren. En omdat je fruit (meestal) niet opwarmt, krijg je van die vitamines meer naar binnen.
In beide zitten ook vezels, mineralen en andere goede stoffen, maar of het een voor het andere inwisselbaar is weet ik niet. Wat ik wel weet (dat is me tenminste altijd verteld) is dat afwisselend eten heel erg gezond is. Dus én groente én fruit eten is gezonder dan alleen maar een van de twee.
Je zegt dat je niet van fruit houdt. Maar er is zoveel verchillend fruit ... er moeten toch een paar vruchten tussen zitten die je wel lekker vindt?
Of vindt je het pellen/schoonmaken te veel werk ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bij verhitting veel vitaminen verloren gaan, wist ik ook inderdaad, ik wil het ook vervangen door rauwe groente. Misschien had ik dat in de vraag erbij moeten zetten.
Van het fruit waar ik niet allergisch voor ben, vind ik alleen appel lekker, vandaar. En natuurlijk is variatie belangrijk, maar ik eet sowieso al erg gevarieerd, en ik vind fruit gewoon echt vreselijk. Dus als ik met rauwkost goed in de buurt kom, neem ik die mindere variatie voor lief.
Bij mijn weten zijn er geen fundamentele verschillen tussen groente en fruit. Je kan hooguit zeggen dat veel fruit meer suikers bevat en de tendens heeft meer vitamine c te bevatten.

De benaming is nl nogal triviaal.

- Tomaat - groente of fruit?
- Ananaskers: Groente of fruit
- Aardbei: Groente of fruit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou ik ook wel willen, want ik ben ook niet zo verzot op die zoete plakzooi, maar die vlieger ging bij de dietiste helaas niet op. Groente kan geen fruit vervangen, en vice versa.

In fruit zitten behalve vezels, mineralen en vitaminen die ook maar in andere verhoudingen in groente zitten, ook een goede voorraad langzame koolhydraten (vruchtensuikers voornamelijk) die je nodig hebt om je bloedsuikerspiegel op peil te houden (OOK als je gezond bent) en hongergevoel (snaaibuien) te voorkomen.
Het beste is ook om zo veel mogelijk fruitsoorten met elkaar af te wisselen, dus niet alleen maar appels of bananen.

Groente (rauwkost) bevatten naast vezels voornamelijk water, waardoor ze wel een vol gevoel kunnen geven, maar te weinig voedingswaarde bevatten om te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel zakt en je dus weer teveel gaat snaaien / snoepen / eten. Met name ook op die grond wordt de tomaat overigens onder de groenten gerekend : te weinig suikers / koolhydraten om voedings-waardetechnisch 'fruit' te mogen heten.

Toch proberen twee maal daags een mandarijntje, kiwi of iets dergelijks weg te werken. Want ook door vruchtensap of fruitontbijt of fruit2day kun je je fruitconsumptie niet (volledig) vervangen. Het went trouwens wel....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vruchtensuikers zijn juist onwijs snelle koolhydraten en zijn bij mij met mijn bloedsuikerspiegelingen eerder probleem dan oplossing; en ik zou juist minder koolhydraten binnen moeten krijgen ipv minder. Maar er wordt wel gezegd dat fruit tóch goed is, en ik vraag me af waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar valt paprika trouwens onder qua voedingsstoffen? Als paprika fruit zou mogen zijn, wordt mijn probleem al makkelijker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paprika is inderdaad helaas ook groente, al is-ie een ietsiepietsie betere 'vervanger' voor fruit.
Fynnya ; hoe het precies in mekaar steekt en waarom weet ik eerlijk gezegd ook niet (meer), alleen weet ik dat ik nu ik iabetes heb, juist fruit moet eten, terwijl ik er een bloedhekel aan heb ; kon/mocht het niet door groente vervangen, helaas. En het had juist met dat bloedsuiker te maken.
In principe zou je alleen groente kunnen eten zonder dat je direct iets te kort komt. Wel moet je dan veel meer variëren omdat bepaalde vitamines niet in alle groente voorkomt.

Fruit bevat b.v. fruitsuiker, wat een natuurlijke manier is om je bloedsuiker op peil te houden en zo de drang naar zoetigheid te verminderen. Daarnaast bevatten sommige vruchten veel eiwitten (avocado b.v.), wat in veel groentes niet voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit nutritioneel oogpunt zijn zowel groenten als fruit zeer goede leveranciers van vitamines en mineralen. Zeker als je wat varieert met de soorten, heb je een erg evenwichtige inname.

Op de voedingsdriehoek staan ze samen in een balk, maar toch ook apart. Het gaat hier juist om het verschil, nl. de vruchtensuikers of fructose. Ik denk dat je zef al wel ondervonden hebt dat fruit veel zoeter is. Het bevat van nature uit een bepaalde hoeveelheid vruchtensuiker. Er zijn verschillen naargelang de soort; bv. bananen en druiven bevatten eigenlijk het meeste. Die fructose levert ons ook energie, dus kcalorieën. Voor eenzelfde hoeveelheid bevat fruit dus van nature heel wat meer kcalorieën dan groenten. Vandaar het verschil in 2 vakjes, maar wel binnen hetzelde blok.

Groenten hebben we 300 gram per dag nodig, wat enorm veel is (nl. bij de warme maaltijd een ruim half bord en bij de broodmaaltijd nog een slaatje). Van fruit heb je 2-3 stuks per dag nodig.

Mensen die een vermageringsdieet volgn, mogen dus niet onbeperkt fruit eten, maar voor groenten is dit quasi wel zo. Uiteraard moet je er op letten dat je voeding evenwichtig blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groenten leveren weinig calorieën doordat ze een kleine energiedichtheid bevatten. Daar tegenover staat dat ze veel voedingsvezels,vitaminen en mineralen bevatten die van cruciaal belang zijn voor een goede spijsvertering. Groenten hebben dus een hoge voedingswaarde( maar niet bedoeld in cal.)
Vers fruit is rijk aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen, net als groenten maar fruit bevat meer suikers (sacharose,fructose en glucose) die ook instaan voor een energieaanbreng in de voeding. Dus ook vers fruit heeft een belangrijke waarde op voedingsschaal.
De dagelijkse aanbeveling voor de inname van groenten en fruit bedraagt een 350 Gr/dag per volwassen persoon. (cijfers gaan van 250 gr tot 380gr)Als alternatief zou je fruit in de blender kunnen stoppen en het sap drinken, als je niet van hele stukken fruit houdt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein recept idee'tje als je zoet fruit niet zo lekker vindt:
mango met een klein beetje chilisaus, of peer met blauwe kaas, banaan met sambal en gebakken ui en cashewnoten, meloen met gerookte tofu (kan ook met gerookte kip of rookkaas).
Zo is er nog veel meer te experimenteren, het is maar net wat je smaak is. Ik zal binnenkort eens aardbeitjes met peper gaan bakken.. wie weet wel lekker door een salade!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image