Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen bakspray en bakpapier?

Ik wou vandaag iets bakken in de oven, dus wou ik naar de winkel gaan om bakpapier te halen, maar toen zag ik ook nog bakspray thuis liggen. Zou ik dus ook gewoon bakspray kunnen gebruiken in plaats van bakpapier? en welke is beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Met bakspray vet je je vorm in, zodat je cake of iets dergelijks makkelijk uit de vorm gaat.
Bakpapier leg je er gewoon op, gebruik ik veel op de bodem van een springvorm, scheelt een stuk bij de bodem van de taart.

Is een beetje persoonlijke voorkeur. Bakpapier is zoals ik zei vooral handig op de bodem van een springvorm, of om op je bakplaat te leggen als je koekjes of zo maakt.
Maar als je gewoon een cakevorm of vaste muffin vormpjes of zo hebt, zou ik bakspray gebruiken, dat is makkelijker.
Proberen bakpapier in zo'n vorm te krijgen is een beetje lastig.

Toegevoegd na 22 seconden:
Dus het ligt er aan wat je wilt bakken en wat voor vorm je hebt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Zowel bakpapier als bakspray dienen ervoor om het gebak makkelijk uit de vorm te krijgen. Bakpapier is in zoverre handiger om het ook los te krijgen mocht het onverhoopt toch op een plekje vast komen te zitten. Je kunt namelijk wel een mes langs de zijkanten van het gebak in de vorm halen, maar niet over de bodem.

Zelf gebruik ik het als volgt;
ik neem de losse bodem van een springvorm en leg die voor me neer op het werkvlak.
Daarover leg ik een vel bakpapier dat rondom iets groter is dan de bodem. Dan leg ik er de ring van de springvorm op en klem nu de bodem samen met het papier in de ring en maak hem dicht. Nu is de bodem meteen belegd met het papier dat nu is vastgeklemd tussen de ring van de vorm. Aan de zijkanten steekt er dan wel een stukje papier uit aan de buitenkant maar dat kan je een beetje bijknippen rondom. het heeft dan als voordeel dat je de gebakken bodem/taart makkelijker op het afkoelrooster kunt transporteren. Je kunt hem namelijk aan de papierranden nog vastpakken en makkelijker schuiven. De zijranden van de springvorm spray ik altijd in met spray voor het bakken. Vooral bij een kwarktaart in de koelkast is het bakpapier een uitkomst, omdat je dan meestal een bodem van koekjeskruimels maakt die niet gebakken wordt.
Met bakpapier krijg je hem altijd goed uit de vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een goede anti aanbakvorm kun je volstaan met de vorm met een beetje boter of margarine in te vetten.

Bakspray is duur en ja; ik vind het een smaakje achterlaten, maar dat is persoonlijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Met invetten heb je helemaal geen bakpapier of spray nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing