Waarom verkopen ze in de supermarkt wel kippe-eieren, maar geen eende-eieren? Of ganzeneieren?

We hebben zoveel overschot aan ganzen in Nederland. Waarom worden hun eieren niet geraapt en verkocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Deze eieren komen niet voor in de normale handel.
- Ze mogen zeker niet rauw verwerkt worden omdat deze eieren sporen of bacillen van tyfus of salmonella kunnen
bevatten. Dit omdat het ei tijdens de opbouw in de cloaca van het dier terechtkomt vooraleer de schaal volledig gevormd is.
Daardoor kunnen bacteriën in het ei doordringen.
- Industrieel worden ze wel in gebak verwerkt.
- Bij thuisverwerking is het aangeraden om de eieren grondig te koken of te gebruiken in gebak.
- De dooier blijft ook na het koken een beetje smeuïg en olieachtig.
- Een eendenei moet minstens 10 minuten koken, een ganzenei 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze eieren hebben een hele specifieke smaak waar de meeste mensen niet van houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het overschot aan ganzen heeft hier niets mee te maken.
deze ganzen leggen hun eieren in het hoge noorden.
verder denk ik dat je makkelijker kippen intensief kan houden dan ganzen en eenden.
die hebben nl water nodig, wat ze snel vervuilen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het om wilde eenden en ganzen? Heb ik dat dan verkeerd begrepen?
Rieneke1
14 jaar geleden
als je ganzen of eendeneieren wil, zal je ze in het wild moeten rapen, maar niet van de echt wilde ganzen, die broeden in het noorden.
je moet het meer hebben van de kinderboerderijganzen, of de stadsganzen.
misschien heb je wel wat ganzen of eendenhouderijen in nederland, maar het zullen er niet veel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd wie die eieren dan moet gaan rapen om ze vervolgens naar de winkel te sturen ;-)
Ook op boerderijen zijn er trouwens wel ganzen, als waakhond, maar veel zie je ze idd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde ganzen broeden in het Noorden?
Moet je eens in Arnhem kijken, op graslanden, op stoep en fietspaden, het is nog net geen ganzenstad, :)
Rieneke1
14 jaar geleden
zijn dat geen stadsganzen loes, gewone witte die het hele jaar daar blijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het zijn bruine ganzen :)
Ik denk dat je ze aan de straat stenen nog niet kwijt raakt.
Ze zijn groot, passen niet in een eierdoosje en niet in de koelkast. Ze smaken anders (ik vind ze minder lekker) en ik denk dat veel mensen er een afkeer voor zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die eieren wel populair zouden worden, maken ze daarvoor gerust wel grotere eierdoosjes...
Snap ook je stelling niet waarom veel mensen er een afkeer zouden hebben.
Toch een + voor je reactie.
De vraag er naar is gewoon niet zo groot. En dat komt weer voort uit het feit dat kippen-eieren gewoon veel makkelijker te verwerken zijn ergens in en we die smaak beter kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook voor jou een plus. Bedankt voor je antwoord.