Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom verkopen ze in de supermarkt wel kippe-eieren, maar geen eende-eieren? Of ganzeneieren?

We hebben zoveel overschot aan ganzen in Nederland. Waarom worden hun eieren niet geraapt en verkocht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Deze eieren komen niet voor in de normale handel.
- Ze mogen zeker niet rauw verwerkt worden omdat deze eieren sporen of bacillen van tyfus of salmonella kunnen
bevatten. Dit omdat het ei tijdens de opbouw in de cloaca van het dier terechtkomt vooraleer de schaal volledig gevormd is.
Daardoor kunnen bacteriën in het ei doordringen.
- Industrieel worden ze wel in gebak verwerkt.
- Bij thuisverwerking is het aangeraden om de eieren grondig te koken of te gebruiken in gebak.
- De dooier blijft ook na het koken een beetje smeuïg en olieachtig.
- Een eendenei moet minstens 10 minuten koken, een ganzenei 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze eieren hebben een hele specifieke smaak waar de meeste mensen niet van houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het overschot aan ganzen heeft hier niets mee te maken.
deze ganzen leggen hun eieren in het hoge noorden.
verder denk ik dat je makkelijker kippen intensief kan houden dan ganzen en eenden.
die hebben nl water nodig, wat ze snel vervuilen.
15 jaar geleden
Ik denk dat je ze aan de straat stenen nog niet kwijt raakt.
Ze zijn groot, passen niet in een eierdoosje en niet in de koelkast. Ze smaken anders (ik vind ze minder lekker) en ik denk dat veel mensen er een afkeer voor zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag er naar is gewoon niet zo groot. En dat komt weer voort uit het feit dat kippen-eieren gewoon veel makkelijker te verwerken zijn ergens in en we die smaak beter kennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing