Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil met koken tussen keramische pannen en andere pannen?

zie de vraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
andere pannen = pannen van andere materialen zoals bijvoorbeeld RVS of gietijzer.

Toegevoegd na 20 minuten:
Wat ik eigenlijk zoek is het antwoord van iemand met PERSOONLIJKE ERVARING.
In het antwoord staat een gekopieerd stukje van een site, ja dat feitelijk.

Toegevoegd na 5 dagen:
Hartelijk dank allemaal voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je pannen van aardewerk, of pannen met een keramische laag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pannen met een keramische laag bedoel.
En dan graag persoonlijk ervaringen, (de reclame/marketing "feiten" heb ik zelf al gevonden op diverse sites).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas! Ik weet "alles" (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) over aardewerk pannen, maar ik heb totaal geen ervaring met keramische pannen.
Maar ik heb wel hele goede verhalen erover gehoord, mits het geen goedkope troep is.
Een paar weken geleden stond een professionele kok met een demonstratie in Het Kookpunt (R'dam), en hij gebruikte deze pannen. De demo was niet over de pannen, trouwens. Helaas heb ik geen vragen over de pannen gesteld, jammer voor je...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat was een uitgelezen kans geweest!
Het probleem, bij andere gelegenheden, is dat je altijd reclame informatie krijgt als je iets wilt weten, terwijl je veel meer hebt aan persoonlijke (al dan niet jarenlange) ervaring.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Voordelen:
Je gebruikt minder vet/boter omdat er bijna niks aan de bodem blijft plakken.
De pan kan heel heet worden dus schroeit vlees beter dicht.
Omeletten zijn makkelijker om te draaien omdat er bijna niks aan de bodem blijft hangen.

Nadelen:
Als je de pan te heet maakt, steek je de steel in de fik (ja, is mij echt gebeurd met de goedkope nepperds)
De keramische laag verslijt (is mijn ervaring met goedkope nepperds)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! @stippel, dit bedoelde ik, ervaring.
Ben jij nu op een duurdere versie overgegaan? of er toch van af gestapt?

Andere antwoorden (2)

Voordelen van een keramisch pan:

Kan zonder problemen tot 450 graden worden verhit.
Er komen geen giftige stoffen vrij.
De pan is voorzien van een gladde laag waardoor geen olie of boter nodig is.
De pan is heel makkelijk schoon te maken.
De productie van deze pan is minder schadelijk voor het milieu.
Geschikt voor alle warmtebronnen zoals gas, inductie en elektrisch.

Nadelen van een keramische pan:

Keramiek kan gaan scheuren.
De pan blijft lang heet.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedank hoor @AlphaLima, maar dit had ik zelf al gevonden/gelezen. Ik zoek de persoonlijke ervaringen van gebruikers.
Ik gebruik alleen een keramische koekenpan in plaats van een koekenpan met tefal bodem. Mijn ervaring is dat je wel kunt volstaan met minder vet of olie te gebruiken maar zeker niet zonder kunt omdat het voedsel dan wel degelijk aanbrandt. Verder vind ik de gladde bodem heel erg prettig zowel met het bereiden van voedsel als met het afwassen.

Ik gebruik ook kunststof of houten spatels hoewel dat eigenlijk niet hoeft omdat de keramische laag veel harder is dan tefal en niet of veel minder gauw last van krassen heeft.

En erg belangrijk er komen geen deeltjes los zoals bij tefalpannen op den duur toch altijd wel het geval is.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image