Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kent het gebruik van "zat vlees eten" op oudejaarsavond..."Tafeltjes Avond" en waar komt het vandaan??

Vermoedelijk is het een Drents gebruik....maar het wordt elders in en op het platteland wel meer gebruikt vooral in Salland en het oosten van Nederland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dit gebruik ken ik niet, hoewel ik enige tijd in Twente gewoond heb. Het is namelijk een Twents gebruik. Maar ja, import is natuurlijk niet in de gebruiken ingeburgerd. Op internet heb ik de informatie opgezocht.

'Tafeltjesavond' is de oudejaarsmaaltijd met voornamelijk vlees op het menu. In Rijssen gingen de streng gelovigen eerst naar de kerk, en daarna (rond 19.00 uur) schaarden ze zich rond de eettafel. Tot de klok van 12 at men zich vol met rollades, karbonades, kippenpoten, en gekookte achterbouten. En dan kwam de fles op tafel.

De officiële term is: Töafelkesoawnd. Vroeger aten de mensen door de week maar weinig vlees, hooguit spek of worst. Met oudjaar werd daarom de schade ingehaald. Mensen die töafelkesoawnd tegenwoordig nog op traditionele wijze vieren kopen vooral dikke varkensribben, een soort speklap met het bot er nog in. Dat maakt het tot een echt kluiffestijn. Ook spareribs doen het daarbij goed.
Amadea
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing