Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik kip(ca.1 kg) ongeveer 2 uur wil laten garen in de oven, op hoeveel graden kan ik hem dan het beste zetten?(zodat hij niet uitdroogt)

Ik kook de kip(zeg maar 4 poten van 250 gr) voor, dus hij is al zo goed als gaar als ik hem in de oven zet met de marinade. Ik gebruik een goede braadpan met deksel, die ik uiteraard dichthoudt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom wil je ze in de oven laten garen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de kip al bijna gaar is, zou ik deze zeker geen twee uur in de oven zetten. De kans is dan groot dat het vlees droog en taai wordt!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ik denk op 180 graden, maar ben hier niet helemaal zeker van.
zelf doe ik ze eerder in een grote braadpan (op de kleinste pit op een plaatje), dan loop je geen gevaar voor uitdrogen.

Toegevoegd na 1 uur:
de kip die ik braad in de braadpan, hoeft niet gekookt te worden, alles gebeurt tijdens het braden.

Toegevoegd na 6 uur:
je doet de kippenpoten voor garing 2 uur in de oven, dat is veel langer dan noodzakelijk, waardoor het logisch is dat de poten (te) droog worden. vergeet niet dat tijdens het koken de kip al gedeeltelijk (grotendeels?) gegaard is.

heb nog even gezocht naar de oventemperatuur (zie onder uit de bron), moet zijn 175 graden celsius.

kort samengevat: kippenpoten kunnen wel, maar hoeven niet in de oven, gebraden in een braadpan droogt de kip niet uit.
zelfs hele kippen gaan bij mij in een grote braadpan op het fornuis, veel makkelijker en heerlijk!

uit de bron: Kip uit de oven
Kip kan zowel op het fornuis als in de oven worden gebraden. Op het fornuis wordt meestal klein gevogelte gebraden of delen van groot gevogelte. Het braden van groot gevogelte in zijn geheel, zoals kalkoen, gebeurt in de oven.

>>>Kip uit de oven is altijd wat droger dan kip die in de braadpan op het fornuis wordt gebraden. Men kan uitdrogen voorkomen door de borst te bedekken met plakken ontbijtspek (barderen).

>>>De braadtijd bedraagt 50 tot 60 minuten, voor stukken kip is de braadtijd korter. Reken op 30 tot 45 minuten, afhankelijk van de grootte van de stukken. Om te controleren of de kip gaar is kan men met een lepel de poten wat los van de romp drukken. Wanneer de binnenzijde gaar is, is de hele kip gaar.

>>>Voorverwarmen is niet nodig: de kip blijft sappiger als hij tegelijk met de oven warm wordt. Schakel de oven in op 175 °C en laat de kip in ruim een uur tot anderhalf uur mooi bruin en gaar worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
is het nu wel of niet 180 graden als je antwoord geeft moet dat wel duidelijk zijn. Het braadverhaal is duidelijk en goed.
Ik begrijp niet goed waarom je hem eerst voorkookt en doe je dit in een bouillon of in de marinade?
Wordt de kip eigenlijk wel aangebraden vanwege het bruine kleurtje of blijft hij alleen gekookt?
Zoals jij het beschrijft, wordt er niet gebraden/gebakken of gestoofd maar alleen gekookt en dat kan je net zo goed op het fornuis doen als in de oven. De oven brengt dan geen toegevoegde waarde.
Je kunt de kip allicht voorkoken, maar daarna kan je het best de poten even rondom bruinbakken en het braadvet afblussen met de marinade.
Daarna kan je hem in de oven verder laten stoven bij 175 graden C. met de deksel op de pan.

Je kunt hem ook braden in de oven om een knapperig velletje te krijgen. Je moet de kip dan na het voorkoken
(wat in feite niet nodig is)in wat braadvet of olie (of mengsel hiervan)aanbakken. Na het aanbraden giet je het overtollige braadvet af en schenkt wat citroensap over de kip. Dit zorgt voor een knapperig velletje. Zet de pan dan onafgedekt in de oven bij 180 graden C. Je kunt er dan wat marinade bij gieten om de aanzetsels uit de pan los te weken. Laat hem nu bakken en bedruip de kip regelmatig met het braadvet/marinademengsel uit de pan.
Als hij gaar is (ca. 45 min. als hij niet voorgekookt is) even in de pan laten rusten en in de tussentijd kan je evtl. uitjes, knoflook,worteltjes of what ever, in wat olie fruiten in een koekenpannetje om eventueel een gevuld sausje te maken met de marinade/braadvet van de kip.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil je hem persé 2 uur in de oven laten garen, dan zou ik de oven op 150 graden C. zetten. Bij een heel warme oven valt hij dermate uit elkaar dat er van de structuur van een poot niets overblijft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het vocht verdampt dan te snel en de poten drogen ook nog eens uit, of je moet tussendoor checken of er weer vocht bij moet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies: scheur een stuk aluminiumfolie af waarin je de kip kunt wikkelen.leg de kip hierop en besprenkel de kip met wat olijfolie, dan de gewenste kruiden erop en wikkel de kip in het vel folie. verwarm de oven voor op 180 graden plaats de in folie gewikkelde kip in een (bij voorkeur) blikken ovenschaal en laat 45 min bij 200 graden garen.Let wel, de kip moet goed in het folie zitten!!! Dus geen open plekken. Je zult zien en proeven hoe lekker mals je kippetje is geworden. Veel culinair plezier toegewenst. juci
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@juci: waarom "in een bij voorkeur *blikken* ovenschaal? wat is er mis met glazen of aardewerken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het blik is vele malen sneller verwarmt dan een logge pan/schaal van glas en aardewerk, koelt ook veel sneller af en is makkelijker te hanteren en weegt nagenoeg niets.
zelfs het reinigen gaat makkelijker,reden genoeg dacht ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt allemaal logisch, in een woord: sneller! :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding