Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een supermarkt je weigeren brood te snijden. Omdat je een student bent?

Bij supermarkt J. Weigeren ze om brood te snijden voor leerlingen van een aangelegen school. Ze weigeren ook om brood te snijden voor Studenten van het MBO. Nu ben ik niet op mijn mond gevallen, en heb ik gewoon gedwongen om mijn brood te krijgen. Nu kreeg ik een heel onbeschoft antwoord en de brood manager behandelde mij als oud vuil. Mijn vraag nu is: Mag een supermarkt hun klanten discrimineren door bepaalde groepen geen gesneden brood te verschaffen? En met brood bedoel ik stokbrood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Brood ligt toch meestal al gesneden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brood en of broodjes kadetjes
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
en welke reden geven ze op, om niet te snijden bij bepaalde groepen?
Antoni
12 jaar geleden
Ik vind het een eigenaardige regel van de supermarkt! Heb je ook gevraagd om de reden voor dit "beleid"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de leerlingen blijkbaar altijd rommel trappen. Maar goed, dan hebben ze nog geen recht om iemand ervan te beschuldigen ` leerling´ te zijn. En vervolgens het stokbrood niet te snijden. Terwijl het 1 minuut werk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons vragen de C1000-winkels er extra geld voor als je het gesneden wilt. 25 cent per stokbrood voor het snijden en het zakkie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond van artikel 1 in de grondwet mag dit niet: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Je kan hem dus vertellen dat dit schendig is van jouw grondrecht en dat jij wenst behandelt te worden net als iedere andere klant die vraagt om zijn/haar brood gesneden te krijgen. Uiteraard weet ik niet hoe je het aan hem gevraagd hebt en kan het zijn dat die persoon gepikeerd is door jouw toon of eerdere ervaringen met studenten. Bovendien kan je hem vragen hoezo hij jou als student aanmerkt.
Antoni
12 jaar geleden
Ik vind het een beetje overdreven om hier artikel 1 van de Grondwet bij te halen! Een supermarkt mag best, moet zelfs, huisregels opstellen om de klanten, de producten en de supermarkt te beschermen tegen mogelijke overlastgevers. Dat daarbij de overlastgevers anders worden behandeld dan de gewone klanten, is niet meer dan logisch! Maar iemand die niets kwaads in de zin heeft, mag daar dan natuurlijk niet de dupe van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk ; als je voor scholieren stokbrood gaat snijden, vindt je de plakjes allover de winkel, zoniet het halve - niet afgerekende- brood.
Natuurlijk doe JIJ dat niet, maar de goeden moeten nu eenmaal onder de - vele- kwaden lijken, en elke hausse aan schoolkinderen is een drama voor winkels en kost vaak meer dan het oplevert.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, in principe mag een supermarkt dit. Een supermarkt mag huisregels opstellen voor bezoekers. Als een supermarkt besluit dit te doen, komt dit vaak door de drukte of overlast.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad bij de c1000 waar ik 3 jaar geleden werkte.
Bij ons ging het enkel om de pauzes:

In deze periode is de winkel overvol, en werden de 'normale' klanten die rond die tijd boodschappen deden gehinderd in wat ze wilden doen. Ook werden bepaalde producten gewoon weer ergens in de schappen gelegd, kropen scholieren voor, etc. Vuilnis op de weg tussen het scholencomplex en de winkel, een paar studenten die gingen schelden toen ze werden aangesproken op dit gedrag, fietsen door de winkelpassage en noem zo maar op.
Hoewel de groep die voor dit soort problemen zorgde in verhouding natuurlijk klein is, is toen besloten om geen scholieren tussen een bepaalde tijd in de winkel te laten, tenzij het duidelijk was dat ze gewoon boodschappen aan het halen waren. Dus iedereen werd benadeeld door dat groepje.

Mocht dit bij jou nu niet zo zijn, kun je altijd (beleefd) vragen wat nu precies het probleem is.
De winkel moet hier namelijk ook consistent in zijn en blijven. Zolang jij dat stokbrood niet gesneden krijgt, mag een andere scholier dat ook niet krijgen, anders is het discriminatie (er van uit gaande dat jij zelf niet de boosdoener bent)

Filolanca.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee natuurlijk niet! jij bent gewoon een klant en het maakt niet uit of je nou wel of geen student bent, blank of bruin, jong of oud. wat je wel zou kunnen doen is om ze te vragen waarom je je brood niet gesneden kan verkrijgen. misschien is er een reden voor...

Toegevoegd na 3 minuten:
maar waarschijnlijk is het zo dat er overlast wordt veroorzaakt daarom kan het zo zijn dat je dit niet brood niet gesneden krijgt. wettelijk gezien mogen zij dit wel , maar naar klanten toe is heet natuurlijk niet zo vriendelijk .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding