Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is biologisch vlees beter dan normaal vlees?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er hier ineens veel weg, inclusief het antwoord van Keesvi, of gaat er bij mij iets fout?
(iedereen in ieder geval bedankt voor de goeie woordenwisseling)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sry mijn fout, ik kijk bij de verkeerde vraag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Beter in welke zin?

Beter voor je gezondheid? Nee.
Beter voor het milieu? Ja.
Beter voor je portemonnee? Zeker niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter voor het milieu. De ene site zegt namelijk JA, de andere site zegt NEE.
Hoe kan ik het goede antwoord nou het best onderzoeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd duurder, maar als je let op wat je koopt, kan het erg meevallen. Ik koop vlees in de aanbieding bij de biologische slager, ook bij de AH zijn er soms aanbiedingen. Ik koop wel vaker bio gehakt omdat daar minder prijsverschil is zit.
Het is gewoon duurder omdat het meer tijd en ruimte kost, maar of het beter is voor het milieu?
Ik vind het wel een fijn idee dat er geen antibiotica in mijn kip zit en de dieren de tijd hebben gekregen om te kunnen groeien.
paulus811
12 jaar geleden
Sinds ik weet dat veel biologische peren per vliegtuig vanuit Australie worden ingevlogen, stel ik zeer grote vraagtekens bij het milieueffect van alles wat bio heet. Dat zegt namelijk niets over het transport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ paulus811: Dat geldt voor elk voedsel, niet specifiek voor bio. @Bliets: hoe kom je bij "Nee" als je het over gezondheid hebt? Je link is op de 6 punten niet ze negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Er zijn meer dan 100 grote studies gedaan en daaruit blijkt dat er in elk geval geen groot verschil is tussen biologisch en normaal voedsel. Voor mooie ontdekkingen, zoals dat je van biologisch eten een beter immuunsysteem krijgt, is maar amper bewijs." Lijkt me toch een duidelijke nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus: het volgende uit eigen ervaring: asperges uit
zuid-amerika (peru?) uitgereikt krijgen door de voedselbank !
ik was verbijsterd. nota bene: ...*niets ten nadele van de voedselbank*... (ook daar heb ik van geleerd dat het niet uitmaakt -bij wijze van spreken - wat het is: EERST DE HERKOMST WETEN !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen groot verschil: dus wel verschil. Er zijn ook studies die behoorlijke verschillen in hoeveelheden mineralen meten.
En 100 studie die geen verschil meten zegt niks over de studie die wel verschil meten. Jouw bron:
1: 0 (waar en niet waar)
2: 1 (waar en bij bio zekerheid
3: -1
4: 1
5: 1
6: 0.5
dan kom ik op +2.5 voor bio
er wordt nogal eens beweerd (ik zeg het zo want ik heb even geen bron ;)) dat wanneer veel dieren opeen zitten (niet biologisch dus) er veel sneller ziektes ontstaan, die niet allemaal optijd ontdekt worden, maar als je het vlees goed bereid moet dit geen probleem zijn, echter in het dierwelzijn is biologisch natuurlijk stukken beter, voor het welzijn van je portemonnee kan je weer beter voor niet biologisch kiezen, of nog beter helemaal geen vlees ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste voor jezelf en het milieu is om geen of met mate vlees te eten. Als je dan toch vlees wilt eten is biologisch inderdaad minder slecht dan vlees uit de bio-industrie.
Dieren in de intensieve veehouderij worden preventief met antibiotica behandeld. Resten daarvan krijg jij binnen door het eten van dat vlees. Op een biologische boerderij gebeurd dat niet en krijgen de dieren ook een gezondere biologische voeding.
De dieren hebben veel meer bewegingsruimte en minder stress.
Hier nog wat meer informatie:
http://www.ikleefgroen.nl/lifestyle/biologisch-vlees/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk, dat is het beste! plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!!
Ja, koks merken dat het vlees veel minder vocht verliest bij het koken. Bij biologische kip proef je weer echt kip, dus een pure authentieke smaak. Eet dan vooral de boutjes en poten, die zijn veel lekkerder dan het filet en bovendien goedkoper. Daarnaast heb je de garantie dat er op boven de normale wettelijke regels er ook nog extra controles uitgevoerd worden op de normen voor biologisch vlees. Controles die zo ver gaan dat ze elke schakel van de ‘voortbrengingsketen’ nagaan; van de bodem tot aan het winkelschap, dus ook voor alle tussenliggende schakels zoals bij de bereiding van voer, de boerderij, het transport, de slachterij en de vleesverwerkers en verpakkers.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.clubgreen.nl/vraag/Biologisch-vlees.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merk, eerlijk is eerlijk , geen verschil tussen ' gewoon' goed vlees (van de slager, vers, niet bevroren) en supermarktvlees (dat bevroren is geweest). De laatste verliest eerst heel veel vocht, de eerste niet en is lekkerder. Tussen biologisch en niet-biologisch vlees merk ik dat niet. Sterker : een goede niet-scharrel-karbonade van een goede (Duitse) slager, is lekkerder dan een (bevroren gezaagd) scharrellapje van de AH. Helaas. Biologisch vlees van een goede slager, die zijn vlees ook vers hakt in plaats van bevroren zaagt is ook perfect.
Maar het verschil zit hem - helaas - niet in het vlees zelf, maar in de behandeling die het krijgt. En jammer de pammer, ook tussen biologisch vlees zit vaak stinkend berenvlees. Dat kan ik dus niet meer kopen. Geen NL varkensvlees meer voor mij. Maar dat terzijde.
wel beter voor het dier in ieder geval!
voor je gezondheid ja, voor de mensheid/aarde ja, niet voor je portemonnee.

uit onderstaande bron:

Ook het welzijn van de dieren staat centraal.
Maar dat is nog niet alles, ook staat het algehele welzijn van de dieren centraal. De dieren moeten vrij kunnen scharrelen, rondlopen en grazen en ze moeten voldoende ruimte om zich heen hebben. Ook moeten ze een minimaal aantal dagen per jaar buiten doorbrengen. De transporten van dieren zijn vaak veel te lang en onder erbarmelijke omstandigheden en ook dit is bij biologisch geleide bedrijven allemaal veel beter geregeld en komen zulke misstanden van te lange transporten in te krappe ruimtes niet voor.

Zo hoort het eigenlijk te zijn!
Dit alles komt het leven van de dieren ten goede en alleen dat is al genoeg redenen om biologisch vlees te gaan eten. Het biologisch vlees is ten eerste veel gezonder en het smaakt ook veel beter.
De biologische dieren krijgen ook veel beter en gezonder te eten en worden niet in korte tijd vetgemest met allerlei groeihormonen en ander ongezond voedsel. Verder worden er geen preventieve geneesmiddelen toegediend, alleen als het dier echt ziek is kunnen geneesmiddelen worden toegediend.
Kortom er zijn genoeg redenen om biologisch vlees te gaan eten. Alleen al de twijfel die er bestaat of het reguliere vlees wel goed voor ons is en de twijfel of er geen kanker-verwekkende of andere ziekteverwekkers in het vlees zitten. Dit is voor velen voldoende om biologisch vlees te gaan eten, vrij van ziek makende stoffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ondanks dat ik zelf geen vlees eet toch een plus;-)
(Nou ja, ik koop het wel voor mijn hond en katten;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan telt 'ie dubbel: dankjewel!
Voor je gezondheid maakt het niet uit ; vlees is vlees.
Voor je protemonnee maakt het wel uit ; biologisch vlees is duurder.
Voor het milieu maakt het ook niet uit ; een biologisch beest gebruikt net zo veel grondstoffen als een ' gewoon' beest en schijt en eet ook net zo veel. Soms zelfs meer, omdat het langer leeft.
Voor het dierenwelzijn maakt het vaak WEL uit ; biologische dieren hebben vaak een beter leven. Maar let op : het KAN ook gewoon betekenen dat ze biologisch VOER krijgen, maar niet per definitie ook betere levensomstandigheden. Wel krijgen ze geen grote hoeveelheden antibiotica en hormonen, maar daar merkt het dier vermoedelijk weinig van.

Al met al is het met het oog op dierenwelzijn een betere keus, vooral als het ook scharrelvlees betreft (van dieren die meer ruimte en tijd van leven krijgen, wat natuurlijk een prijskaartje heeft).

Het prijsverschil kun je dan compenseren door minder of minder vaak vlees te eten, wat voor het milieu weer een goede keus is, en vermoedelijk ook voor je gezondheid, want de mens is dan wel een alleseter, maar geen roofdier, dus vlees hoeft maar een klein deel van onze dagelijkse voeding te vormen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het niet beter omschrijven +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding