Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom stinkt de laatste jaren bijna alle Nederlandse varkensvlees ?

Ik heb HEEL lang gedacht dat het aan het invriezen lag, -wat zou het anders kunnen zijn ? - en vries dus al jaren geen (varkens)vlees meer in, en kocht als het effe kon mijn vlees ook niet in Nederland. Dat is, zoals denk ik iedereen wel weet, eigenlijk altijd (kort) bevroren geweest. Al is het maar om er mooie plakjes van te kunnen zagen. Een andere verklaring kon ik er niet voor bedenken.

Nu heb ik echter al voor de derde keer in een paar weken vers vlees van een keurige slager, en elke k valt me op dat het vlees gewoon ronduit stinkt. Bedorven is het niet, je kunt het ook prima eten, en als je het even laat staan, trekt de geur ook wel weg, maar lekker is anders, en de eetlust bevordert het zeker niet.

Ik heb er vooral het afgelopen half jaar tot jaar heel erg nauwkeurig op gelet en het bijgehouden, en met vlees in Duitsland (of het nu vers van de keurslager is, of gewoon van de Aldi) en dat stinkt gewoon NOOIT, Als in : niet één keer.

En nu er weer - Hollandse - karbonades in de pan liggen te stinken, wil ik het eigenlijk eens - onderbouwd en met eventuele bewijzen ? - weten. Waarom oh waarom verkopen ze in Nederland tegenwoordig varkensvlees dat in ongeveer 50 % van de gevallen stinkt ? Zowel vers vlees als voorverpakt supermarktvlees als diepvries als bewerkt (worst e.d).

Zie opmerkingen voor een statistiekje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De urinelucht(want daar lijkt het op) wordt ook wel berenlucht genoemd en komt van niet gecastreerde varkens. Deze zijn goedkoop en belanden bij de kiloknaller of onwetende slager. Oplossing is naar een goede slager gaan en zeggen dat je dus geen vlees van ongecastreerde beren wilt
paulus811
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De geur die vrijkomt als je varkensvlees bakt, is voor mij de reden dat ik nauwelijks varkensvlees eet. Het blijft ook zo hangen in huis. Maar dat vond ik altijd al, niet persé de laatste jaren. Ik heb nooit bijgehouden waar het dan vandaan kwam, ik heb altijd gedacht dat het gewoon bij varkensvlees hoort. En over die Duitse varkens, soms zijn ze in Nederland gefokt, worden in Duitsland geslacht en uitgebeend en dan weer in Nederland verkocht. Of heb je daar op gelet? Je hebt er in elk geval een hele studie van gemaakt :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besef dan wel dat het niet-stinkende varkensvlees wat jij in Duitsland koopt komt van dieren die een zeer pijnlijk stressmoment hebben ondervonden. Want dat is het castreren voor de biggen.
Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens. Het in Nederland gekochte vlees is diervriendelijker in de winkel gekomen!
Amadea
12 jaar geleden
Duitsland en andere landen dwingen Nederland om geen varkens te leveren met de beren geur. Het zijn oudere mannetjes varkens. 10% ontwikkeld deze geur. Het buitenland wil dit vlees niet. Daarom koop je daar dus nooit stinkvlees en hier wel. Oorzaak: De regelgeving die hier is ingevoerd omtrent castreren van varkens. Met dank aan de PvdD. Dus het buitenland krijgt geen stinkvlees en het stinkvlees moet ergens worden verkocht en dus in Nederland. Vandaar dat je het hier steeds vaker aantreft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing