Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je nog koken met zure slagroom?

Een vriendin van mij gebruikte dacht ik zuur geworden slagroom om mee te koken (spaghetti carbonara geloof ik), maar helemaal zeker weet ik het niet meer. Weet iemand of het inderdaad kan of dat het vies blijft/wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het kan wel, alleen zal het de smaak niet ten goede komen. Liever niet dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zure room wordt een melkzuurbacterie toegevoegd. Deze kennen we bijvoorbeeld ook uit Kriek- en Geueze-bieren en whisky's en wijnen. Deze melkzuurbacterie ontwikkeld zich echter in geconditioneerde omstandigheden, dus niet met alle mogelijke vervuiling in een open koelkast.
Het antwoord is dus dat het hoogst onverstandig is.. of je moet de zuur geworden room afsluiten en 3 jaar bewaren, waarna de melkzuurbacterie weer is gestorven, maar dan zal het totaal geschift zijn en ook niet meer te gebruiken.
Dit proces wordt wel gebruikt bij dranken.
Bovendien zullen er meer stoffen inzitten zoals stabilisatoren etc. waarvan ook de invloed niet kan worden overzien (het zal geen pure gekarnde slagroom zijn).
Dus nee, mag ik btw crème fraîche aanraden om mee te koken, zeker als je er wat roomboter aan toevoegt, snippers champignons en knoflook aan toevoegt, 2 eetlepels water, even laten oplossen en heerlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de toevoeging!
Het is inderdaad waar dat de melkzuurbacterie zelf niet schadelijk is, dat is ook logisch als het wordt toegevoegd aan Zure room, en dat andere bacteriën de boosdoeners zullen zijn. Wat ik wilde amplificeren is dat je zulke processen alleen onder geconditioneerde omstandigheden moet toepassen.
denk niet dat het mogenlijk is als slagroom zuur is krijg je een onaangename rotte geur en smaak en ook de kleur veranderd,en dat proef je en ruik je zeer zeker als het verwarmt word , ik denk dat je vriendin zure room heeft gebruikt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding