Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke zoutjes hebben de minste calorien?

Japanse nootjes bevatten toch nog aardig wat calorien. Ik kan nog niet iets vinden waar maar weinig in zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
tip: ga voor ongezouten nootjes. die hebben wel iets meer kcal, maar veel gezonde onverzadigde vetten. Het vult beter en is gezonder dan zoutjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die zoute stokjes? Pepsels heten die geloof ik. Zit niet veel in dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ritsuka: hoe kan het fenomeen 'ongezouten' zorgen voor voor gezonde onverzadigde vetten?
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe bedoel je pelle?
Ongezouten noten als pinda's, cashewnoten en amandelen o.a. hebben veel onverzadigde vetten. Met mate zijn deze gezond, ook al heb je iets meer kcal per 100g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka: Ook ik snap het verband tussen gezouten en gezonde vetten niet, en ook pinda's, cashew en amandel vind je in de supermarkt vaak in gezouten vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lundi: Natuurlijk is het belangrijk om niet teveel (of te weinig) calorieën binnen te krijgen, maar alleen de hoeveelheid calorieën zeggen nog niks over de gezondheid.
Alle noten bevatten veel calorieën, maar noten zijn wél erg gezond, ze bevatten gezonde vetten, maar ook veel mineralen en vitamines. Je moet er alleen maar een kleine hoeveelheid van eten (bijvoorbeeld 1 handje per dag).
Je kan het beste gewone noten eten (walnoot, amandel, paranoot, pecannoot, pistache, etc.) in plaats van borrelnoten en dat soort dingen met een lekker korstje eromheen. Amandel is bijzonder gezond omdat het veel calcium bevat, walnoot is bijzonder gezond omdat het relatief veel omega3 bevat. Cashewnoten vallen niet onder gezonde noten, omdat ze veel verzadigd vet bevatten. Niet dat je ze dan helemaal niet mag eten hoor, als je ze lekker vindt mag je die gerust ook regelmatig eten, maar het valt niet onder gezond zoals de andere noten. Zaden zijn overigens ook heel gezond, die bevatten vaak nog meer mineralen en vitamines in verhouding tot de hoeveelheid calorieën. Denk bijvoorbeeld aan sesamzaad, gebroken lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, hennepzaad, etc. Niet allemaal zijn ze lekker als losse snack, maar meer voor door maaltijden heen enzo. Maar zonnebloempitten en pompoenpitten bijvoorbeeld zijn wel lekker om te snacken. En geroosterd sesamzaad is op zichzelf een beetje sterk, maar door andere noten/zaden gemengd is dat ook wel een lekkere snack.
Ritsuka
12 jaar geleden
Er is geen verband tussen de zouten en de vetten. Vraagsteller vraagt om gekruide notenmixen als japanse mix en borrelnootjes. Maar deze bevatten vaak extra kcal en veel zout. Ik gaf als alternatief ongezouten nootjes, zonder laagjes, kruiden etc.
Die zijn ook smaakvol, maar zonder zout. Zo heb je meer aan de gezonde vetten die er in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat de vraagsteller juist niet om het zout maar om de kcal. Iets zonder zout aanbieden maakt niets uit in het aantal en soort vet en dat lijkt er wel te staan in je reactie.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ah, zo bedoel je het. Ik bied een alternatief aan, in plaats van de zoutjes die de vraagsteller zoekt.
En daarom is het een reactie en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook dat je een reactie had, geen antwoord. Ik begrijp het nu. Het las namelijk zo dat je bedoelde dat ongezouten nootjes veel meer gezonde onverzadigde vetten hebben dan gezouten nootjes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde idd geen noten, want daar hou ik helemaal niet van.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

ik dacht zelf aan popcorn zonder boter en suiker/zout maar als het echt om de calorien gaat ,kan deze link je misschien helpen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is logisch dat je niks anders kan vinden,in Japanse mix zitten de minste calorieën en dat is toch al gauw 400 calorieën per 100 gram.
Pepsels(die zoute stokjes)ook 400 calorieën per 100 gram.
Als je op calorieën let: neem in ieder geval geen noten,want daar zitten de meeste calorieën in en heel veel vet,
dat zijn echte dikmakers.

Popcorn is geen echt zoutje,maar bevat nog de minste calorieën ,maar dat is toch ook nog zo'n 376 calorieën per 100 gram(=zonder zout of suiker)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter een handje nootjes eten dan eenzelfde gewicht aan Japanse mix. In die mix zit veel minder voedingswaarde dan in pure noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi De vraag ging over de minste calorieën niet over voedingswaarde.
Ik geef dus gwn antwoord op de vraag.
Ik ga er van uit dat iemand dan gewoon iets lekkers wil eten(en hopelijk niet op dezelfde manier bezig is met eten/niet eten zoals ik)
en dat daarom vraagt.
Als je je echt bij alles afvraagt of het wel gezond of voedzaam is ben je net zo obsessief bezig als ik dat doe met eten.
Zoals mensen die teveel bezig zijn met gezonde voeding(orthorexie)
Ik ken ook zulke mensen.
Daar willen je ook echt overhalen ook zo te eten:want ze voelen zich zoooo geweldig!
Ik heb 2 tantes die zo zijn.
Die denken dat ze mij ook wel kunnen helpen(niet dus)
Dus is er toch niks mis mijn antwoord,
Het klopt toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt gulle minnaar,een min voor een kloppend antwoord en antwoord op de vraag.
Sommige mensen zijn zo triest..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil alleen weten waar weinig calorien in zitten zonder dat ik elk zakje moet omdraaien in de winkel. Noten hou ik niet van en ik vroeg niet om voedingswaarden en onverzadigde vetten. Toch bedankt voor alle reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben helemaal gelijk, allebei.Ik had mijn duimpje nog niet gebruikt maar dat verzuim maak ik bij deze goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is dergelijk commentaar mijnerzijds vaak geïnspireerd door het wijdverbreide misverstand dat gezondheid gelijk is aan calorieën. Geobsedeerd door voeding ben ik geenszins maar het is wel iets waar ik heel veel mee bezig ben, zowel voor mijn werk als uit liefhebberij. Ik hanteer als principes dat eten zowel gezond als lekker kan zijn en dat volwaardige voeding prima binnen die stelling past. Daarom vind ik het jammer dat veel mensen alleen maar met die stomme k*tcalorieën bezig zijn en dan bekruipt mij soms het gevoel "daar heb je er weer een…". Maar die vooringenomenheid is dus niet altijd terecht. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstzoutjes zijn het beste.!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@evele: is dat niet hetzelfde als Japanse mix?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi, +sen voor je reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@katoen: dankjewel!
De zoutjes die je niet eet.
Het is namelijk een voedingsmiddel dat niet in een gezond dieet past, en al helemaal niet in een vermageringsdieet.

Dat betekent niet dat je nooit meer chips of zoutjes 'mag' eten, maar hou er rekening mee dat er erg veel verborgen vetten en / of koolhydraten inzitten. Eet ze met mate dus, en geniet er goed van. En kies gewoon wat je het lekkerst vindt, maar niet dagelijks, en geen hele zakken.

Het probleem met de meeste zoutjes namelijk - behalve wellicht zelfgemaakte popcorn - is dat ze nogal wat verslavende smaakversterkers bevatten. Hoe minder vaak je ze eet , hoe minder je er naar gaat verlangen. Proberen te vervangen door 'lichtere' zoutjes, lost het probleem naar snackzucht niet op.

Qua vetten / calorieen is de 'beste' (minst slechte) keus die je kunt maken gewone pepsils, zelfgemaakte zoute popcorn of japanse zoutjes zonder pinda's. Maar als dat niet je voorkeur heeft, eet dan gewoon lekker eens in de week ofzo iets wat je echt lekker vindt.

Het allerbeste is op die snackmomenten NIET gaan snacken, ook niet gezond, dan leer je jezelf af op veel momenten te gaan snaaien.

Bron : ervaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image