Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wordt de btw hoger op dierenvoer?

Ik heb een mail gekregen van het bedrijf waar ik eten bestel voor mijn hond, droge brokken, dit ivm btw verhoging. Maar gaat de btw wel omhoog op dit artikel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat gaat omhoog van 19 naar 21% behalve wanneer je dit dier voor consumptie is. Dus aangeven dat je jouw hond met kerst wilt serveren, dan kun je dit declareren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Klopt, per 1 oktober gaat alle dierenvoer omhoog van 19 naar 21%, met uitzondering van dierenvoer voor dieren die voor consumptie worden gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor zover ik heb begrepen wel ja; de btw op voer voor huisdieren gaat omhoog.
bizar is dat konijnenvoer niet omhooggaat, omdat konijnen niet 100% huisdier zijn, maar ook gegeten worden.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnenvoer gaat juist wel omhoog omdat het ook gebruikt kan worden als voedsel en dus luxe artikel. Caviavoer niet omhoog want wij Nederlanders eten geen cavia.
Rieneke1
12 jaar geleden
onterechte min corsa.
verdiep je er wat beter in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KLopt mijn antwoord is fout..........sorry
Rieneke1
12 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_6_btw/agrarische_goederen/veevoer
Het gaat omhoog tenzij het geen consumptie betreft. Dus een konijn kun je eten en gaat het voedsel omhoog (luxe artikel) Een cavia eet je in Nederland niet en gaat niet omhoog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het juist andersom. Voedsel is juist geen luxe-artikel, en dus heeft konijnenvoer een laag btw-tarief (konijnen werden van oudsher namelijk ook gehouden om op te eten), en een huisdier is juist wel een luxe-artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay....kan er alleen geen PLUS meer van maken helaas.
Het idee achter twe e verschillende BTW-tarieven, is dat voedingsmiddelen en eerste levensbehoeften niet te duur mogen zijn, en dus in het lage tarief vallen. Alle overige (luxe) producten vallen in het hoge tarief.

Met ingang van oktober worden huisdieren dus niet meer gezien als eerste levensbehoefte maar als luxe-artikel, en gaat ook de BTW op hun voeding omhoog.

De enige uitzondering is de voeding voor....dieren die tot voedsel dienen. Koeienbrokken, kippenvoer, konijnenvoer en dergelijke blijven dus in het lage tarief, om aan die kant de productiekosten weer niet te hoog te maken.

Dat levert natuurlijk grappige dilemma's op voor knuffelkonijnen en sierkipjes, die in het lage tarief blijven vallen, en mensen die voornemens zijn hun hond of cavia op te peuzelen met de feestdagen maar die nu in het hoge tarief moeten vetmesten, maar over het algemeen is de grens vrij duidelijk. En nee, je kunt GEEN BTW terugvorderen als je besluit je kat te consumeren. Netzomin als je het moet bijbetalen als Flappie met de kerst gewoon mag mee-eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het 'houden van huisdieren' dus hun voer. Staat er ook wel. Maar als je dat graag wil minnen, ga je gang hoor.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding