Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is rolmops /zure haring....net zo gezond dan een zoute haring aan de kar??????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet opeens aan mijn oma denken, die zong soms:
'en 'n rolmops is 'n beest, dat 'n haring is geweest!'
ItisILeClerc
12 jaar geleden
nee, gezonder

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gezond is een heel relatief begrip.

Zoute haring bevat veel zout en zure haring niet. Zout haring is vers, zure ligt in zuur. Het is niet precies hetzelfde. De vis wel natuurlijk, al is die aan de kar natuurlijk verser.

Vette vis zoals haring bevat 'goede' vetzuren. Het eten van vette vis zoals haring is (zowel zout als zuur) gezonder dan het eten van vette patat met mayo.

Vis bevat naast gezonde vetzuren ook veel vitamines.

ALs je pijn in je keel hebt is het eten van zoute haring erg lekker. Het verzacht de keel. Zure haring niet.

Een zure haring is niet per definitie gezonder dan een zoute haring.

Toegevoegd na 11 minuten:
Op bijgaande link staat een overzicht van informatie over vis van het voedingcentrum.

Zure haring vant 2 gram zout per 100 gram. Zoute haring gemiddeld 5,5 gram. Dus strikt genomen is zure haring voor wat het zout betreft gezonder als je hier erg op moet letten.

Maar wel relatief, want de gemiddelde gezouten maaltijd bevat zelf al ongeveer 4-5 gram zout. Je kunt beter daarin wat minderen.

Toegevoegd na 14 minuten:
NB. Ik zeg in het begin dat zoute haring 'verser' is. Dat is ook al relatief, want ze worden op een groot schip gevangen en het duurt wel even voor ze in de winkel liggen. Aan boord worden ze al verwerkt en het zouten verhoogd de houdbaarheid.

Een zure haring in een pot is nadat het van boord is gegaan meteen verwerkt en door het zuur in een pot is de houdbaarheid erg hoog. Op een warme dag zoals vandaag op scheveningen bij een haringkar die de hygiëne niet op orde heeft is een zure haring in een pot van AH véél gezonder natuurlijk ;o)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Noa
Goed antwoord, maar ik zie dat je geen technoloog bent. Niet erg hoor, je weet veel meer over computers dan ik, ieder zijn expertise...
(^_^)
Geen van beide soorten haring is "vers" zoals je bedoelt. Beide soorten worden voordat ze bewerkt worden, direct na het kaken (=verwijderen van de ingewanden) eerst ingevroren in lichte pekel (komt neer op zeewater) en een aantal dagen bewaard in een vrieshuis.
Dat is een wettelijke vereiste om de parasieten die in de vis zitten af te doden, omdat het niet 100% zeker is dat zout of zuur deze parasieten zullen elimineren.
Bepaalde soorten visparasieten kunnen ernstige ziekte veroorzaken bij de mens (denk b.v. aan Anisakis) @aart123
Dat beetje meer zout van de gezouten haring is helemaal niet zo erg (tenzij je hoge bloeddruk hebt of een andere aandoening), want ik ken niemand die dagelijks zoute haring eet. Dus tenzij je van plan bent 4 keer per week zoute haring te gaan eten, maakt het niet zo veel welke soort je eet. Qua samenstelling verschillen ze anders niet zo veel.
Let wel op bewaarcondities van de haring in een strandtent, heel goed advies van Noa!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Gabi, Nee, ik ben geen voedingsmiddelentechnoloog. Ieder zijn vak. Maar ik realiseerde me wel dat haring in zuur en gezouten beide niet 'vers' zijn en aan boord al worden verwerkt en ingevroren. Vandaar de " " in mijn laatste toelichting. Ik probeerde in te gaan op de vraag wat gezonder is. Dat is erg relatief. Een haring in zuur in een potje is op een warme dag 'gezonder' dan een zoute haring die in 37 graden iets te lang ligt. Het zout in de haring (zit ook in zure haring, maar iets minder heb ik opgezocht) is niet per definitie slecht. Dat ligt aan je dieet en hoe je kookt. Ik kook zelf vrij zoutarm en een zoute haring op zijn tijd is dan helemaal niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals Noa: prima antwoord hoor, en je hebt precies antwoord gegeven op wat de vraagsteller wou weten: of het gezond(er) is.
Je kan "gezonder" bij die half bedorven haring van de strandtent rustig vervanger door "veiliger", trouwens!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding