hoe kan je een jojo-effect het best vermijden na een heel streng caloriearm dieet ?
als je bijvoorbeeld maar 500-1000 kcal op een dag at, is het logisch dat je gaat aankomen.
Je lichaam zag het als een hongersnood.
Lijkt mij niet zo gezond, al die chemische producten.
Goed dat je hier mee wilt stoppen, het is nu eerst belangrijk dat je gezond leert eten, zodat je lichaam kan herstellen.
Dat gewicht komt later wel.
Dit houd ik nu zelf ook aan en ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn figuur er beter uitziet (zelfde gewicht, maar o.a. plattere buik)
Rest van de dag fruit: ook weer vooral veel suikers. 2000 kcal is voor jou waarschijnlijk ook niet nodig, lees het antwoord van Skyline en bereken wat je op een dag nodig hebt.
Ik zou in plaats van cornflakes een volwaardiger ontbijt kiezen, bijvoorbeeld ontbijtgranen zonder toegevoegde suiker, of havermoutpap, op smaak gebracht met stukjes vers fruit en/of nootjes. Fruit is goed, maar probeer wat meer groente en eiwitten toe te voegen. Door al dat fruit gaat je suikerspiegel heel erg schommelen.
Maar die energie is ook heel snel weer op. Je energieniveau daalt heel snel, en je voelt je weer slapjes en moe (de after-suiker dip).
En vaak wil je dan weer wat eten om energie te krijgen, en je houdt die schommelingen. Als je in plaats daarvan zorgt dat je ook groentes en eiwitten eet, dit word wat langzamer verteerd en levert langer energie. Je krijgt dus niet die energiepieken en dalen, maar wat constanter.
Fruit is goed hoor, maar probeer daarnaast ook andere dingen te eten voor je vitamines en mineralen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.