Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat veel supermarktvlees al jaren oud is?

Het beestje is geslacht, vlees wordt ingevroren en naar distributiecentra gebracht. Daar ligt het soms jaren opgeslagen.

Klopt dit? Of is dit een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij werkt overal toch wel het first in first out principe.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het tegenwoordig niet meer kan met de haccp. Keuringsdienst van ware enz. Vroeger wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt dus dat er zoveel vlees ligt opgeslagen dat je er heel de wereld mee kan voeden, om de vleesindustrie niet in te laten storten wordt er daarom steeds meer opgeslagen. Het supermarktvlees is vaak dus jaren oud, blijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar je kunt nog zoveel hebben zolang je first in first out toepast kan het niet zo extreem worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel er zijn 10 "eenheden" vlees in de opslag. Elke dag gaan er 5 naar winkels. Blijven er 5 over. Maar elke dag komen er tien nieuwe binnen bij de opslag. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja ik snap je wel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar reken eens uit hoe lang het met jouw voorbeeld duurt voor je aan de drie jaar zit voor de first in first out rond is als je met niets begint?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaan volgens mijn voorbeeld jaarlijks 1820 eenheden vlees naar winkels. Jaarlijks blijven er 3240 eenheden in het magazijn liggen. Ben uitgegaan van beginnen met 10, want zoveel komt er volgens mijn voorbeeld binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De discussie over HACCP (= garantie dat het product veilig is, maar geen enkele garantie over de kwaliteit) en FIFO (=first in first out) is interessant maar ver van de werkelijkheid. Voedselveiligheid is totaal geen issue met temperaturen onder -18ºC, dat staat als een huis, dus het blijft alleen de vraag over FIFO en de kwaliteit die langzaamaan achteruit gaat.
In een groot koel- en vrieshuis ligt vlees van honderden eigenaren, die allemaal proberen FIFO te leveren aan de klanten... maar de klant is koning, en soms blijft een bepaald soort vlees, van een bepaald formaat, land van oorsprong dikte of kleur erg lang liggen, omdat een klant afziet van een aankoop, of failliet gaat, of omdat een juridische procedure loopt... honderden redenen hiervoor!
Dan kan het vlees idd jááárenlang blijven liggen, totdat er een koper komt. Dan blijkt dat de THT van 2 jaar met wederom 2 jaar is overschreden. Er volgt een organoleptische keuring, en als blijkt dat het vlees nog steeds van goede kwaliteit is, wordt er een nieuwe sticker geplakt met een nieuwe THT, en klaar is Kees. Dat is niet verboden, als het maar voldoende gedocumenteerd en onderbouwd is.
Zo gaat dat in z'n werk, even in een notendop, en er is helemaal niets mis hiermee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

dat klopt. vlees dat in de supermarkt in het schap ligt is soms al wel vijf jaar eerder geslacht.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke bron?
Ervaring?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag een bron :) Bedankt alvast voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij geen min, ondanks het feit dat het antwoord van AlfaLimaSierra niet goed begint, met de woorden "dat klopt", alsof het de normaalste zaak is dat 5 jaar oud vlees te koop wordt aangeboden. Vlees dat in de supermarkt in het schap ligt KAN vijf jaar oud zijn. Dat zal zeer uitzonderlijk zijn, maar het kan.
En dat hoeft niet per se verkeerd te zijn, en zeker ook niet verboden. Check ff mijn antwoord onderaan.
Typisch broodje aap verhaal. Met de regelgeving hier en de strenge controle door de keuringsdiensg van waren is dit niet mogelijk. Ook in een vriezer is vlees niet onbeperkt houdbaar en zeker geen jaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
En supermarkten denken wel twee keer na voor ze risico's nemen. Voor je het weet is alle klandizie naar de concurrent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
diepgevroren zijn voedingsmiddelen echt wel hele tijden goed te bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel foto's en filmpjes op internet te vinden waar de giga grote magazijnen worden getoond
Utrecht
12 jaar geleden
Maar grote magazijnen betekent niet automatisch dat het vlees daar dan ook jaren ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf vlees gegeten dat 35 jaar bevroren is gebleven, en het was prima te eten. Niet echt smakelijk en een beetje taai, maar zeker niet vies. Het kan, maar is zeer uitzonderlijk. Sterker nog: ik weet dat het heel soms gebeurt, en dat is niet bij wet verboden, zolang het vlees veilig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook een verschil tussen een consumenten vriezer, die tot -18 gaat en een professionele vriezer waar het nog een stukje kouder is.
"Leuk" beste antwoord:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/vlees-supermarkt-ligt-bevroren.13446
Nee, dat klopt helemaal niet.
Maar het klopt niet in de zin dat er VEEL supermarktvlees jaren oud is.
En dat om meerdere redenen:
- Niemand is hiermee gebaat. Zo'n lange opslag kost gewoon heel veel geld, en de kwaliteit van het vlees, dus ook de prijs, gaat omlaag. De enige die winst maakt is de eigenaar van het vrieshuis, die doorgaans niet de eigenaar van het vlees is.
- Tijdens de opslag, zoals ik al zei, gaat de kwaliteit achteruit, door ranzigheid van het vet, en door vriesschade (het vlees verkleurt en wordt erg taai) Dat vlees is moeilijk verkoopbaar, en kan bijna alleen voor vleeswaren worden gebruikt. Dat levert minder winst op.
- Als een supermarkt zo'n vlees verkoopt, dan snijden ze in eigen vingers, omdat ondanks de dumpprijzen, niemand zou terugkomen voor zulke producten.

Maar een paar dingen die andere GV'ers beweren kloppen niet helemaal:
- Er gebeurt wel soms dat jarenoud vlees verkocht wordt, en dat hoeft niet verkeerd te zijn. Sterker nog, onder de juiste bewaarcondities, gevacumeerd, kan vlees jarenlang heel goed worden bewaard. Dat heb ik vaak in mijn vak gezien. Het gebeurt zelden, dat wel.
- Het is niet bij wet verboden om zo'n vlees te verkopen, en je hoeft nergens op het etiket te melden dat het om ontdooid vlees gaat. Je mag het als vers verkopen. Raar, maar waa! Op EU niveau zijn er wetsvoorstellen om dit verplicht te stellen, maat dat is nog niet zo ver.
- De controles door de NVWA (dat ben ik) zijn lang niet zo streng als men denkt: wij toetsen op veiligheid, niet op kwaliteit.

Dus het klopt niet dat er veel oud vlees verkocht wordt, maar het gebeurt zeer zeker (zelden) en het is niet per definitie verboden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Veel vleesproducten, zoals gehakt, worst etc. wordt inderdaad van diepgevroren vlees gemaakt en dat kan jarenlang diepgevroren zijn geweest. Vaak zijn dat Arikaanse runderen, waarvan de smaak echt zo slecht nog niet is. Dat geldt echter in mindere mate voor de meer pure producten, zoals biefstuk, entrecote of runderlappen, waarbij de ietwat afwijkende smaak eerder op zal vallen dan bij aangemaakte vleesproducten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image