Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt bepaald welke houdbaarheidsdatum er op een product moet komen te staan?

Ik vraag me dat af. Vooral bij producten als kip en vlees. Hoe wordt dit bekeken/gemeten o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goeie vraag! +
Zie mijn antwoord onderaan.
Ik kwam héél veel ruimte tekort omdat ik heel veel weet over het bepalen van THT's, maar ik hoop dat ik de belangrijkste aspecten in 2500 lettertjes heb weten samen te persen.
Als je aanvullende vragen hebt, dan kan ik in een reactie iets meer vertellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De houdbaarheid van een levensmiddel is gebaseerd op 2 aspecten:

1.- Voedselveiligheid: het product moet altijd binnen de THT veilig blijven voor de consument. Deze grens mag je nooit overschrijden bij het vaststellen van een THT.
2.- Verkoopbaarheid: dat heeft te maken met chemisch bederf (ranzig worden, oxidatie, enz) en microbiologisch bederf (te veel bacteriën die erop groeien, en die het chemisch bederf enorm versnellen)

Een product dat bederft, ranzig wordt, uitdroogt, enz. is niet per se schadelijk in de zin dat de consument automatisch ziek wordt, maar op een gegeven moment is het niet meer verkoopbaar. Het klinkt misschien raar, maar van 'normale' bederfbacteriën word je niet echt ziek, hooguit word je misselijk omdat het zo slecht ruikt en smaakt. Probleem is natuurlijk dat soms zitten ook pathogene bacteriën tussen de bedervers, en die kunnen je wél ziek maken.

Er zijn weinig wettelijke regels die bepalen wanneer de THT is bereikt. Kleur, geur, smaak, textuur zijn subjectief, en de fabrikant mag zelf bepalen wanneer hij vindt dat de THT is bereikt en het product niet meer verkoopbaar is.
Vanuit een microbiologisch oogpunt wordt vaak een maximum aantal bacteriën gehanteerd (het zogenaamde "totaal kiemgetal") van 1 miljoen kiemen per gram product.
Dit wordt uitgedrukt als 10^6 kve/g (=kolonie vormende eenheden per gram), maar sommige fabrikanten hanteren een grens van 10 miljoen kve/g.
Er zijn een aantal chemische waarden die de mate van bederf aangeven, maar ook deze grenzen zijn niet altijd in wet vertaald.

In de meeste gevallen gebeurt eerder dat een product niet meer verkoopbaar is (omdat het stinkt, ziet niet lekker uit, enz...) dan dat pathogene micro-organismen zich hebben kunnen vermenigvuldigen tot een gevaarlijk niveau. Een voorbeeld hiervan is verse vis: het gaat meestal zo snel achteruit, dat voordat er schadelijke bacteriën het product onveilig maken, stinkt het zo erg door de bederfflora, dat niemand wil het kopen.

De THT wordt analytisch bepaald met een zogenaamd "challenge test": een levensmiddel wordt met een pathogene bacterie besmet en dan bewaard. Er worden dagelijks monsters genomen totdat een van monsters aangeeft dat er zoveel pathogenen inzitten dat het niet meer veilig is. Dat is de maximale theoretische THT.
Als het product onverkoopbaar is voordat de voedselveiligheidsgrens is bereikt, dan houdt het eerder op, uiteraard.

In de praktijk is het nog complexer, maar als introductie volstaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel uitgebreid. Dank je voor je antwoord. Ik ben al weer een stuk wijzer geworden.

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet hoe ze het zouden berekenen, maar ze testen het natuurlijk ook sowieso, ze laten een product staan. Ze testen natuurlijk het verschil tussen koelkast en daarbuiten (in de koelkast gaan veel bacterieën dood). Daarom staat er ook wel: tenminste houdbaar tot ...-...-... Bewaar in koelkast.
Ik heb nu natuurlijk geen antwoord gegeven op het berekenen, dus sorry voor het slechte antwoord... :'(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel
Ik kan niet specifiek iets vinden over bepaalde termijnen, maar misschien heb je iets aan bijgaande wiki-pagina. Wat ik er wel uit kan opmaken, is dat voor de zeer bederfelijke producten die jij in je vraag noemt, een uiterste houdbaarheidsdatum van 5 dagen geldt. Logisch lijkt me dat deze periode ingaat op het moment van verpakken van het product. Goeie vraag overigens, dus zal 'm zeker volgen om in de gaten te houden of iemand betere suggesties heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding