Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het zijn dat je van bijv. 100 kcal aan eten meer aankomt dan van 100 kcal aan drinken?

Ofwel: kan het zijn dat je meer aankomt van eten dan van drinken met hetzelfde aantal calorieën of andersom; dat je meer aankomt van drinken dan van eten met hetzelfde aantal calorieën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het theoretische antwoord is nee, zoals alle andere GV'ers aangaven. 100 Kcal uit suikerwater en 100 kcal uit een biefstuk levert precies evenveel energie op...
... hoewel...

Waarschijnlijk kom je meer aan van drinken dan van vast voedsel, maar dan onder bepaalde voorwaarden. Ik zal het ff uitleggen.

Normaal gesproken denken wij bij calorierijk drank aan suikerhoudend drank, zoals een cola, of iets met alcohol zoals wijn of bier. Een glas olijfolie kan je ook als drank beschouwen, maar dat lijkt me niet echt lekker, dus laten wij buiten beschouwing.
De calorieën in drank (suiker of alcohol) zijn heel makkelijk verteerbaar. Met andere woorden: je lichaam doet erg weinig moeite om alle 100 Kcal uit drank op te nemen en om te zetten in energie om te bewegen of in reserves voor een later moment.

Bij vast voedsel denk ik aan een biefstuk, een kroket, brood, kaas of zo iets. Ook al zitten er net zoveel calorieën in (dezelfde 100 Kcal als in je glas cola), moet je lichaam veel meer moeite doen (lees: energie gebruiken) om de complexe eiwitten, vetten en koolhydraten af te breken, zodat deze in je darm kunnen worden opgenomen.
Denk hierbij aan de energie die je verbruikt tijdens het kauwen, extra productie van maagzuur, meer verteerenzymes die je moet aanmaken, enz.

Dus het netto resultaat is dat je in beide gevallen 100 Kcal binnenkrijgt, maar voor het verteren van de cola verbruik je 10 uit je eigen voorraad, en voor het verteren van de biefstuk 30 (ik zeg maar wat, de cijfers verzin ik ter plaatse, het gaat om het principe)

Dat geldt natuurlijk niet voor iedere soort drank en voor iedere soort vast voedsel, maar ik denk dat het principe duidelijk is: vloeibaar voedsel is meestal makkelijk te verteren, dus per saldo levert toch meer energie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Een heel goed en duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Uiteindelijk heb ik aan dit antwoord het meeste gehad :-)

Andere antwoorden (5)

Nee, calorieën zijn calorieën. Je lichaam weet echt niet of iets uit eten of uit drinken komt, en maakt daar geen onderscheid in. Alleen omdat er veel vocht zit in vloeistoffen, hébben die vaak minder calorieën (op speciale drinkvoeding en heel stevige soepen na dan). Maar als je 100 calorieën drinkt, gebeurt daar hetzelfde mee als 100 calorieën eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je was me net voor: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, bedankt. Ik dacht dat sommige lichamen misschien meer moeite hebben met het 'verbranden' van calorieën uit eten dan van calorieën uit drinken of andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want je lichaam weet het verschil niet. Een calorie is ook geen ingrediënt, maar het is een eenheidsmaat voor energie, dus voor de mate van energie die een bepaalde voedingsmiddel je geeft. Net zoals een gram een aanduiding is voor gewicht: tien gram chocola is natuurlijk iets totaal anders dan tien gram brood, maar de grammen in het brood zijn niet anders dan de grammen in de chocola. De ingrediënten zijn anders, maar de eenheid voor gewicht, en dus ook voor energie, wordt juist zo aangeduid dat 100 calorieën van willekeurig welk voedingsmiddel ook, altijd dezelfde energie leveren. Net zoals dus 10 gram altijd even zwaar is, ongeacht de inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige is dat veel mensen die moeite hebben met eten, vloeibare calorieën makkelijker "weg krijgen" dan vast voedsel. Daarom wordt dat vaak aangeraden aan mensen die aan willen/moeten komen, terwijl mensen die willen afvallen het beste vooral water kunnen drinken in plaats van al die frisdranken waar dus ongemerkt toch veel calorieën inzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor het verhelderende antwoord!
Nee.
Een calorie is een calorie, of die nu uit slagroom komt,
of uit ranja of uit een kroket of uit cola.

Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen.
Het is een eenheid voor energie (of warmte).

Dat je van de ene voedingsstof of drank
veel sneller meer calorieën binnenkrijgt, dan van een
andere voedingsstof, heeft oa. te maken met het feit
dat we heel vaak niet beseffen hoeveel calorieën
ergens in zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik weet (helaas) van de meeste producten wel hoeveel calorieën er in zitten... Het zou goed zijn als iedereen zich hier in een bepaalde mate bewust van zou zijn!
Zie bovenstaande reacties, maar staar echter niet blind op die calorieen want het gaat niet alleen daarom. Geloof me maar als ik zeg dat als je tien potten calorievrije mayonaise eet, je toch aankomt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je komt tijdelijk meer aan van drinken dan van vast voedsel omdat in drinken veel vocht zit dat veel weegt, maar dat plas je gewoon uit. Maar als je je weegt voor je 1000 Kcal aan vast voedsel inneemt en je daarna weegt, en je zou hetzelfde doen met 1000 Kcal aan drinken, dan zal je zien dat je zwaarder bent door dat drinken. Voor de verbranding en vetopslag maakt het niets uit, binnen een paar uur heb je al het vocht uitgeplast en zal je weer net zo zwaar wegen. Het beste moment van wegen is dan ook na het uit bed komen na de ochtendplas zonder nog iets gedronken te hebben. Als je steeds op andere tijden gaat wegen kan je gewicht enorm fluctueren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 kcal zijn 100 kcal, dat is natuurlijk zo.

MAAR, het ligt er soms aan waar de kcal uit bestaan.
Komen ze uit koolhydraten, vetten of eiwitten?
100 kcal uit drinken komt vaak van koolhydraten (suikers in bijvoorbeeld frisdrank, lactose in melk) en soms van vet en eiwit (bij bijvoorbeeld zuivel dranken).

Ook bij eten komen ze natuurlijk uit verschillende bronnen, maar hier komt mijn punt:

-koolhydraten zijn brandstof, als je al je maximum aan reserves hebt gevuld van glycogeen, oftewel; al veel koolhydraten gegeten (suiker, frisdrank, brood, pasta, rijst etc). Als je dan nog meer koolhydraten tot je neemt, dan word dat onmiddellijk opgeslagen als vet.

Heb je de hele dag bijvoorbeeld nog geen vet binnengekregen, en die 100 kcal komen uit vet, dan gaat je lichaam daar een groot deel van gebruiken, IN PLAATS VAN het op te slaan zoals bij het overschot van de koolhydraten.

Dus het is op zich mogelijk dat als je al ''volgeladen'' bent aan koolhydraten, en nog meer koolhydraten tot je neemt, dat je meer aan zou komen van bijvoorbeeld dezelfde 100 kcal aan vet of eiwit.

Zorg dat je een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet hebt. Dan hoef je je nergens zorgen om te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding