Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je rabarber het beste invriezen?

Onze rabarberplant is rijp om geoogst te worden. De opbrengst is iets meer dan ik momenteel in mijn eentje weg kan werken.
Ik wil dus een deel invriezen. Hoe kan ik dat het beste doen? De complete stengels in de vriezer stoppen of ze eerst kleinsnijden en dan invriezen of ze eerst koken en dan invriezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze rabarberplant is rijp om geoogst te worden.
Pluralis majestatis?
Of eten konijntjes ook rabarber?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, konijntjes eten geen rabarber, of misschien eten ze het wel, maar het is absoluut niet goed voor hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak er gewoon confituur van! Dat bewaart lekker lang.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rabarber invriezen is heel eenvoudig. Je wast de stelen en snijd het in stukken, zo groot als je zelf wilt. Ik gebruik de stukjes ook voor rabarbertaart, dus snijd ze best klein. Van te voren schillen kan eventueel, maar vind ik zelf niet nodig. Na het snijden kun je de rabarberstukjes ongekookt gewoon in de vriezer doen. Bijvoorbeeld in een afgesloten bakje of zakje. Doe er nog geen suiker bij. Doe dat pas bij het ontdooien en gebruiken van de rabarber.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle manieren kunnen waarschijnlijk wel, maar je bent de enige die er ook nog een link bij geplaatst heeft naar een site met informatie van mensen die het op deze manier vaker doen.

Andere antwoorden (8)

Het beste kan u die eerst normaal opkoken, in porties verdelen en dan invriezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze eerst koken, bereiden etc, en dan invriezen! Dan blijft de smaak het beste bewaard!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groenten kun je het beste blancheren voordat je ze in gaat vriezen.
Breng water aan de kook en stop de stukken een seconde of 30 in het kokende water.
De vitamines gaan zo niet verloren en de structuur zal behouden blijven.
Wanneer je ze rauw gaat invriezen zullen ze uitdrogen.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet invriezen. Ik kook ze tot moes en doe dat in appelmoespotten. Scheelt ruimte in de vriezer.

Tip1: Rabarbertaart - heerlijk (doe wat rozijnen en een scheutje rum door de vulling...)!
Tip2: Een theelepeltje kalk haalt de zure/wrange smaak weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In plaats van kalk kun je hier ook custard voor gebruiken.
En ja, ik was al van plan er een taart (plaatkoek) van te maken.
Snijd de boven- en wortelkant af . Boen hem schoon.
Snijd de groente overdwars in stukken van ca. 3 cm.
Blancheer de stukken nu in ca. 3 min.
Laat nooit te lang blancheren en zorg ervoor dat ze direct daarna zo snel mogelijk afkoelen (in ijswater) en zeer goed uitlekken.
Vermeng ze na het blancheren met suiker en vries ze in.
In de vriezer zijn ze 10 maanden houdbaar.

Probeer ze met zo min mogelijk lucht in te pakken voor de vriezer. Dus groente goed aanduwen om zoveel mogelijk lucht te laten ontsnappen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je ze nu na het invriezen bereiden wilt, hoef je ze niet eerst te ontdooien. Breng een laagje vloeistof aan de kook en doe er de bevroren stukjes rababer bij. Zodra het weer kookt, klein zetten en zachtjes verder garen.
Zo heb je geen moes en kunt er nog voor kiezen om er een soort van compôte mee te maken of ander toetje met vruchtenstukjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze ook gewoon bewaren in een weckpot.
Maak bijv. gewoon jam.
Het voordeel van jam is dat je het lang kunt bewaren en daardoor ook in het najaar nog kunt genieten van zomerse vruchten zoals bijvoorbeeld aardbeien en frambozen. Alleen is het dan wel zaak dat je jam bewaart in schone potten. Wat voor een soort potten je gebruikt, maakt niet uit, als je ze maar luchtdicht kunt afsluiten. Weckpotten zijn het makkelijkst omdat die te koop zijn met een handige afsluitring (van rubber) en deksel. Je kunt echter ook potten met schroefdeksel gebruiken. Het luchtdicht afsluiten doe je in dat geval door de gevulde pot af te dekken met een stuk licht bevochtigd cellofaan en een elastiekje. De deksel schroef je er vervolgens bovenop.

Als bijlage een heerlijk recept.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is in stukjes snijden en heel kort koken, af laten koelen en in de vriezer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was ze en snijd ze in kleine stukjes.. doe ze zo de vriezer in zonder toevoegingen.
Hetzelfde doe ik met aardbeien en als ik moes wil maken gebruik ik beide door elkaar. Ook maak ik van deze combinatie heerlijke taarten.
Soms doe ik in de moes wat kaneel. Ze smalen nooit zuur omdat ik de meest rode invries, misschien is de groene variant zuurder?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als ik rabarber invriest om later confituur mee te maken schil ik hem dan niet best?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding