Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik eet ongeveer 4 keer per week een ei, is dit ongezond?

Overigens ben ik een 16 jaar oud meisje, weet niet of dit nog mee speelt? Haha :-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Eieren passen in een gezond voedingspatroon. Ze bestaan grotendeels uit volwaardige eiwitten en bevatten nog meer nuttige stoffen, zoals vitamine D en lecithine. In tegenstelling tot wat veel mensen denken werken ze zelfs levensverlengend.

Eieren zijn namelijk een zeer rijke bron van antioxidanten. Twee rauwe eidooiers bevatten twee maal zo veel antioxidanten als een appel en ongeveer evenveel als 25 gram cranberry’s. Eenmaal gekookt of gebakken is een ei ongeveer de helft van zijn antioxidanten kwijt, maar dan nog is het de ideale start van de dag, vanwege het beschermende effect tegen hartziekten en kanker.

Aldus luiden de nieuwste ontdekkingen van Jianping Wu aan de universiteit van Alberta, in Canada. Wu is met stip stijgende als eierkenner, want in eerdere onderzoeken bewees hij reeds dat eieren de aanmaak van peptiden (korte eiwitten met peptidebindingen) in de maag bevorderen die eenzelfde werking hebben als ace-remmers: het verlagen van hoge bloeddruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, Ch??? Wa's dat? . Ik was nog vergeten te vermelden dat een eitje of twee per dag best een goed idee kan zijn maar zonder dat vind ik het ook al een aardig stukje, teruglezend.

Andere antwoorden (8)

nee hoor, in een ei zitten juist heel veel eiwitten en dat is goed voor je
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 16 jaar jong, zal je bedoelen.
4 eieren per week is niet overdreven op jouw jeugdige leeftijd. Vergeet niet dat we ook "verborgen" ei eten. In koekjes bv.
Maar je blijft dat niet doen. Ooit zal de dokter je aanraden minder eieren te eten. Zoals ik door mijn hoger cholesterol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat het ooit afgeraden wordt kun je niet zeggen dat het nu 'niet overdreven' is en dan ook nog zeggen dat je niet moet vergeten dat we ook 'verborgen ei' eten. Niet erg duidelijk antwoord...
Utrecht
12 jaar geleden
en de myte dat je geen/minder eieren moet eten vanwege een hoog cholesterolgehalte is intussen ook achterhaald. De hoeveelheid cholesterol die je eet is bijna niet van invloed op je bloedcholesterolgehalte: je lichaam maakt zelf nog veel meer cholesterol aan Het is de verhouding aan verzadigde/onverzadigde vetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merk niets onduidelijk aan mijn antwoord. Bedankt voor de +.
Nee hoor! Éénmaal per etmaal 'n eimaal is misschien wat overdreven. Vier eitjes in de week is prima...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voedingscentrum: Eieren zijn rijk aan cholesterol. Omdat cholesterol een risicofactor is voor hart- en vaatziekten, vindt de Gezondheidsraad dat men beter niet te veel cholesterolrijke voedingsmiddelen kan eten. Daarom is het advies van het Voedingscentrum: de consumptie van 3 eieren per week past in een gevarieerde voeding. Verder is het belangrijk voldoende te variëren in eiwitrijke producten. Eiwit zit ook in bijvoorbeeld vlees, vis, gevogelte, kaas en melk.

Eentje per week meer vind ik niet zo heel erg enorm teveel maar 3 is dus wel het advies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine aanvulling: eiwit zit ook in peulvruchten, 'vleesvervangers', noten en zaden, en in kleinere hoeveelheden ook in granen en groenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cholesterol is geen risicofactor voor hart en vaatziekten.
(Zie: de cholesterolhype, van Malcolm Kendrick.)
De reden dat er in een eidooier zoveel cholesterol zit, is omdat dat nodig is om een gezond levensvatbaar kuikentje te maken.
Dat geldt ook voor mensen. Vrouwen die tijdens de zwangerschap Statines slikken om het cholesterol te verlagen hebben 40% (!) kans op een niet levensvatbare baby.
De hype wordt in stand gehouden door de farmaceutische industrie omdat die er tientallen miljarden aan verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie: ik heb het toch niet over statines. De cholesterolhype is: 'Als je te veel voedingsmiddelen met cholesterol en/of verzadigd vet eet, zal het cholesterolgehalte in je bloed stijgen. Het teveel aan cholesterol slaat neer in de vaatwanden, waardoor de slagaderen dikker en nauwer worden. Op termijn blokkeert dit de bloedvoorziening van het hart (of van andere organen), met als resultaat een hartinfarct of beroerte. Levenslang cholesterolverlagende pillen( statines) kunnen je hiervoor behoeden ,'aldus de gangbare cholesterolhypothese die door de Britse huisarts en onderzoeker Malcolm Kendrick in 'De Cholesterolhype' met humor en gezond verstand vakkundig onderuit gehaald wordt. Hoogtepunt van de discussie rond de cholesterolhype is ongetwijfeld de uitspraak over het effect van de cholesterolverlagende medicijnen door internist Smulders van de VU Amsterdam:'Afwezigheid van bewijs is niet hetzelfde als bewijs van afwezigheid'. Kendrick heeft het dus over statines, niet over eieren toch? Het hele woord eieren komt niet eens voor in: http://www.janvanduppen.be/?p=356
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bazz: ik linkte alleen maar het door Reddie gebruikte verhaal hoor! Misschien kun je beter eerst goed lezen wie nu wat beweert?
4 eieren in een week is juist gezond,der zitten belangrijke stoffen in zoals eiwitten.4 eieren kun je het beste delen,door elke 1/2 dagen 1 ei op te eten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke halve dag een ei zijn er wel 14 op een week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou, Evarist wil je mijn geld ook zo verviervoudigen ?
Geef ik je elke dag een halve euro, geef je me eind van de week 14 euro terug ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, haha, ik zie hem.
Ik denk dat Derrik bedoelt elke 1 , 2 dagen.
Een half ei lijkt me een beetje lastig eten - tenzij je het door de sla doet.
Eieren bevatten inderdaad veel cholesterol, wat in het eigeel te vinden is. Mensen die een hoog (negatief) cholesterolgehalte hebben krijgen het advies om het verbruik van eieren te beperken of zelfs uit te sluiten. Verschillende onderzoeken hebben nochtans bewezen dat eieren, bij een redelijk verbruik van 2 tot 3 per week, de slechte cholesterol, wat gezondheidsproblemen kan veroorzaken slechts in beperkte mate doen toenemen. Het lijkt dus niet nodig om eieren helemaal te verbieden aan mensen met een teveel aan cholesterol, en nog minder aan anderen.
Volgens een studie die vorige maand gepubliceerd werd doet het verbruik van maximaal 6 eieren per week het risico op bijvoorbeeld een hartaanval niet toenemen. Tijdens dit onderzoek werden 20.000 mensen gedurende 20 jaar gevolgd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik at weinig eieren, de laatste tijd bijna elke dag 2,en mijn cholestorol is nog nooit zo laag geweest!!onzin dat eieren cholestorol verhogen ,voedingscentrum is trouwens achterhaald,trouwens de eiwitten mag je altijd,het eigeel kun je ook eruit halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de dooier is wel ongezond. de dooier slecht
voor je hart daardoor komt er vet bij je
hart het eiwit is wel gezond
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding