Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben gek op pindakaas en Calve is mijn favoriet omdat ie smeuig is, en goed smeert. Maar is die pindakaas nu veranderd?

Andere pindakazen ook weleens gehad, maar die beviel niet. Eerst viel het me op dat de potten kleiner zijn geworden, tenzij dat per winkel anders is? Is wel jammer want ik deed er lang over.
Ik koop het vaak bij de Aldi, nu wilde ik het laatst weer kopen staat er iets anders op ''Helaes'' is nu alleen de titel veranderd of meer?
Want iemand van de winkel zei dat hetzelfde was maar een ander titel.
Alleen zie ik in andere winkels nog wel het Calve merk staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, voor zo ver ik weet zit de pindakaas van Calvé al heel lang in potten van ofwel 350 gram of 600 gram. Dat is al heel lang zo. Er zijn wel wat varianten bij gekomen in de loop der jaren: een light versie, een creamy versie, de pindakas met stukjes noot etc...
Het zal wel een beetje aan de winkel liggen welke potten ze allemaal verkopen. Een grotere supermarkt heeft nu eenmaal meer keuze.

De pindakaas van de Aldi heeft echt niets te maken met de pindakaas van Calvé. Ik weet wel dat pindakaas van de Aldi is veranderd.
Wat dat betreft heb je wel gelijk. Lees bij de bron maar een klacht hierover.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb toevallig vanmorgen nog een aantal potten pindakaas in mijn handen gehad. Op Calvé na stuk voor stuk met toegevoegde kunstmatig geharde plantaardige vetten. Die hartziekte veroorzakende troep hoef ik niet. Calvé heb ik ook maar laten staan vanwege de suiker, hoewel dat in de gewone pindakaas niet zo gek veel is. Die zou je dus gerust kunnen nemen. Maar ik ga de komende week maar weer eens naar de natuurvoedingswinkel. De pindakaas daar bestaat uit gemalen pinda's met zeezout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
In de gewone Calvé pindakaas zit helemaal géén suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stond anders wel degelijk in de ingrediëntendeclaratie op het potje.
Amadea
12 jaar geleden
Dan moet je een andere soort hebben gezien, met extra stukjes noot vermoedelijk. Ik koop altijd de gewone: pinda's (85%), plantaardige olie, plantaardig vet, zout. Meer zit er niet in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad mogelijk. Ik weet het niet meer maar ik zal bij mijn volgende supermarktbezoek nog eens kijkem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft Amadea gelijk (maar 100% zeker weet ik het niet, omdat ik geen pindakaas lust)
Wel weet ik dat de light variant van Calvé juist héél veel suiker bevat. Waarom dan? Nou, om de claim "light" te mogen voeren, moet een product 30% minder óf calorieën óf vet óf suiker bevatten dan de niet-light variant. Door een groot deel van het vet te vervangen door melasse (=suiker)krijg je een pindakaas die bijna net zo veel calorieën heeft als de gewone, maar die smeerbaar en smëuig blijft en die de claim "light" mag dragen. Raar, maar waar. En voor wie zich zorgen maakt over zijn gezondheid, een tip: het allergevaarlijkste aan pindakaas is niet zo zeer de samenstelling, maar een eventule verontreiniging met aflatoxine. Producten van grote fabrikanten ondergaan héél veel controles en zijn dus erg veilig, terwijl van hele kleine producenten is het soms maar de vraag waar de pinda's vandaan komen en of ze aflatoxines bevatten, al is het binnen de norm (voor de ultieme freaks: Verordening (EG) 1881/2006, kan je googelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat ze die light variant ook al weer bijgesteld hadden door het suikergehalte te minderen, met name door de kritiek van o.a. Eetschrijver.blogspot.com.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon op de site van Calvé kijken naar de ingredienten en voedingswaarde van de diverse producten. Beiden hebben een beetje gelijk: er zitten per 100 gr pindakaas 2,5 % suikers in, maar dit zijn geen toegevoegde suikers.
In de lightversie zitten 4% suikers. Maltodextrine is wel extra toegevoegd.
Zoals Gabi71 al zei: het verschil in calorieën tussen de gewone en de light versie is helemaal niet zo veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet ie het weer? Afgelopen middag lag de Java er kennelijk uit.
Ik heb nog nooit Calvé gezien bij de Aldi, zij verkopen geen A-merken (al willen ze dat in de toekomst wel doen geloof ik). Bij andere supermarkten verkopen ze wel gewoon Calvé pindakaas, ik geloof ik 2 verschillende maten: klein en normaal. Ik heb het ook wel eens groter gezien maar dat was geloof ik bij een groothandel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding