Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor kaas zit er op de pizza's die je bij de pizzaria haalt?

Welke soort kaas zit er op die pizza's? Gebruik thuis altijd gewone strooikaas maar dit lijkt in de verste verte niet op de kaas van de pizzeria.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De lekkerste kaas voor op een pizza vind ik zelf de mozzarella. Deze is gemaakt van buffelmelk( de echte dus) of van koemelk (goedkoper). Het is kaas die in vocht is ingelegd en zit in een bakje of zak. Hiervan snijd je plakjes en legt ze bovenop de evtl. andere kazen. Hij heeft namelijk het uitvloei-effect en is verantwoordelijk voor die karakteristieke draden van gesmolten kaas.

Naast de gesmolten mozzarelle worden pizza's vaak bestrooid met harde parmezaanse kaas. Die is behoorlijk zout en versterkt daarmee de rest van de ingrediënten.
Veel (goede) pizzeria's gebruiken een verhouding van 2/3 mozzarella en 1/3 Parmezaan. Parmezaan is echter behoorlijk duur en gelukkig zijn er uitslekende alternatieven zoals de Pecorino Romano of de oude Hollandse kaas.

Natuurllijk is er ook een 'kaaspizza' en hiervoor kan je allerlei kazen gebruiken zoals;
Verbrokkelde blauwe kaas, geraspte Cheddar ( die oranjekleurige), geitenkaas ( Chevre), oud of jong,
verkruimelde Gorgonzola, Gruyere geraspt, Mozzarella vers of gedroogd en geraspt, Mascarpone, Hollandse oude Goude geraspt, Parmezaanse geraspt, Pecorino, fijn geraspt, verbrokkelde Stilton en experimenteer vooral met andere kazen.

Tegenwoordig is er speciale pizzakaas te koop. Dat is een makkelijk smeltende kaas die niet uitloopt en erg geschikt is voor pizza. Pizzakaas is meestal niet 100 % echte kaas,
maar bestaat uit een deel kaas aangevuld met extra toevoegingen zoals bijv. zetmeel, palmolie en eiwitten.
Pizzakaas is niet per definitie ongezonder dan echte kaas,
omdat er minder vet in zit. het wordt veel toegepast in de fastfood branche zoals de pizza-ketens en zit ook vaak op de diepvries pizza's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mozzarella.

(Ik heb het er een jaar op gestrooid)

Toegevoegd na 1 uur:
Zo al drie minnen, dat is snel.
Bij de bezorg pizzeria's zoals Domino's en NewYorkPizza wordt standaard alleen Mozzarella gebruikt,
behalve als je voor een "vier kazen pizza" kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf bij een pizzeria gewerkt, wij gebruikte altijd vrij grote zakken geraspte kaas. Dit is natuurlijk wel jonge kaas, alleen het verschil is denk ik dat het ook in de steenoven wordt gebakken i.p.v. een normale over. Dit is gewoon een heel ander principe en het deeg is ook veel lekkerder, dit kun je thuis eigenlijk niet maken zo lekker. Daarbij maakten wij ook de tomatensaus naar eigen kruiden en de sauzen natuurlijk ook.

Toegevoegd na 6 minuten:
kaas is jong belegen 30+ wellicht kun je bij de makro een goede vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Supermarkten, McDonalds en pizzeria's verkopen op grote schaal producten met nepkaas zonder dat de consument dit weet. Vooral in samengestelde producten zoals lasagne, moussaka, pizza en cheeseburgers zit veel kaas waar geen koe aan te pas is gekomen.

Uit onderzoek van het RVU-televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde blijkt dat kaasfabrikanten in plaats van melk vaak goedkope plantaardige olie gebruiken om kaas te maken. Deze nepkaas is daarna makkelijk op de verpakking te verdoezelen. Veel samengestelde producten bevatten al plantaardige olie.

Daarnaast stoppen producenten vaak een klein percentage echte kaas bij hun producten, zodat ze echte kaas kunnen declareren. De consument kan daarna niet uit de ingrediëntenlijst opmaken dat er ook nepkaas in het product zit.

Nepkaas kan door toevoeging van geur-, kleur- en smaakstoffen tot elke soort kaas worden gemaakt. Zo wordt er in Zuid-Europa veel nep-Gouda gegeten zonder dat iemand dit door heeft en eten wij vaak nep-mozzarella.

Volgens insiders uit de kaasindustrie zit nepkaas, ook wel analoogkaas genoemd, in twintig tot veertig procent van de samengestelde producten. Uit een steekproef van Keuringsdienst van Waarde zat zelfs in meer dan 50% van de producten nepkaas. Meest opvallend resultaat uit het onderzoek gedaan door het RIKILT in Wageningen is de vondst van 30% nepkaas in de cheeseburger van McDonalds, 40% nepkaas in een huismerk lasagne van Albert Heijn en 70% nepkaas op een pizza gekocht bij de COOP, onderdeel van Superunie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal zit er mozzarella op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is speciale pizza mozzarella,daar zit minder water in en is dus wat harder.De gewone mozzarella maakt de pizza natter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn tijd als pizzabakker begreep ik dat er in de kaas die speciaal voor pizza's is, wat meel of bloem zit om te voorkomen dat er een plasje olie op de pizza komt. Maar op het internet kan ik hier niks over vinden. Misschien was het niet waar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing