Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een afzuigkap noodzakelijk in een keuken?

Hallo,

Ik vroeg me af waarom een afzuigkap noodzakelijk is in een keuken? Want in onze keuken zit boven het gasfornuis 1 grote gat waar de lucht uit getrokken wordt daaronder zitten 3 rvs rooster.
Maar de lucht wordt toch veel beter opgenomen door
1 grote centrale gat dan 3 rvs roosters?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een afzuigkap zuigt niet alleen de kookluchtjes op, maar ook het vocht en vet. Kijk maar eens hoe vet de filters na een poosje zijn geworden. Met name het vocht wordt ook opgezogen. De luchtvochtigheid in huis kan door de afzuigkap al afnemen van 90 tot 60 % binnen 2 min. Dat zijn dan de mindere kappen. Duurdere /goede kunnen nog beter presteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet persé noodzakelijk, in mijn vorige woning had ik geen afzuigkap. Nadeel is dat je na het koken soms nog lang ruikt dat je iets gebakken hebt bijvoorbeeld. Ik kookte wel elektrisch dus weet niet of dat wat dat betreft uitmaakt. In mijn huidige woning kook ik ook elektrisch en heb nu wel een afzuigkap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afzuigkap is zoals reeds gezecht niet persé noodzakelijk, maar wel zo handig.
Een afzuigkap boven het fornuis zorgt ervoor dat de damp en de geur niet in jet hele huis gaat zitten maar netjes naar buiten afgevoerd wordt.

Die 3 roosters waar jij het over hebt zijn voldoende om de geur en damp goed af te voeren en er is zeker geen groot gat voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in huis een centrale afzuiging hebt
en de afzuiging vindt plaats door dat ene grote gat,
dan heb je geen afzuigkap nodig.

Maar is dat mooi?
Dat ene grote gat?

Is het niet mooier om naar die drie rvs roosters te kijken dan naar zo'n groot gat?

Dat kan dus een reden zijn om toch maar een afzuigkap te nemen: dat ziet er beter uit.

De meeste huizen hebben echter niet zo'n centraal afzuigsysteem en dan dient een afzuigkap echt en daadwerkelijk om de luchtjes van koken en andere zaken via die afzuigkap af te zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing