hoe weet ik welk soort citroenzuur er in een product zit?
ik ben allergisch voor citrusvruchten en voor citroenzuur en citraten (E330 t/m E333). Citroenzuur wordt niet alleen uit citrusvruchten gewonnen maar o.a. ook uit suiker. Citroenzuur zit in heel veel voedingsmiddelen en dat maakt dat ik veel producten niet kan eten, terwijl er niet altijd uit citrus gewonnen uit citroenzuur wordt gebruikt. Maar hoe kan ik hier achter komen?
Toegevoegd na 34 minuten:
Ik reageer op citroenzuur net als op citrusvruchten: pijn in m'n mond, pijn in maag en darmen en de dag erna diarree. De allergie voor citrusvruchten is in het ziekenhuis vastgesteld.
Toegevoegd na 4 uur:
'Citroenzuur is een zwak organisch zuur, dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Het komt ook in citrusvruchten voor maar wordt tegenwoordig vooral gewonnen uit suiker met behulp van bepaalde schimmels, zoals Aspergillus niger.'
Het 'vooral' in bovenstaande tekst impliceert dat het in enkele gevallen nog uit citrusvruchten wordt gewonnen. Ik heb gelezen dat citroenzuur ook in ander fruit voorkomt. Ik eet bijna nooit fruit omdat ik hier ook klachten van krijg. Dit zou kunnen komen door het aanwezige citroenzuur. Ik heb het vermoeden dat ik niet allergisch ben voor citrusvruchten an sich maar juist voor het citroenzuur dat in meerdere fruitsoorten voorkomt. Door de gegeven reacties heb ik meer duidelijkheid. Nu rest mij nog de vraag of de citroenzuur gewonnen uit suikers exact hetzelfde is als die gewonnen uit citrusvruchten en of ik die uit suikers dus wel gewoon kan eten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.