Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden in Nederland bij de bakker of grootwarenhuis steeds een gesneden brood in plastic zak gestoken?

Hier in België krijgt men bij de bakker steeds het vers gesneden brood in een "echte" broodzak bestaande uit papier. Mijn ervaring met plastic zakjes is dat het brood snel gaat beschimmelen. En het is toch niet goed voor het milieu? Terwijl een papierenzak "ademt" en niet bevuilend is voor het milieu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

ik koop mijn brood graag in plastic, omdat het dan meteen de vriezer in kan.

Toegevoegd na 49 minuten:
even voor de duidelijkheid: ik ben een nederlandse consument.
13 jaar geleden
Ik denk omdat de Nederlanders minder 'stijl' hebben. Mijn ervaring is dat buiten Nederland het dagelijks brood nog steeds in eerlijk papier wordt verpakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het plastic is gekomen door de verkoop van brood in warenhuizen Dit om hygiënische reden. Bij de warme bakker ligt het brood "open" op de broodplank en je kan het al dan ter plaatse laten snijden. In plastic is het brood reeds versneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In papieren zakken is het brood na 1 dag oud.
In plastic zakken blijft het langer vers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het brood droogt daardoor niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Bij mijn zwager thuis hadden ze vroeger een bakkerij waar ze ook echte broodzakken gebruikten van dik,speciaal papier (lijkt net gewaxt) en waarin het brood echt lekker blijft. De korst blijft ook lekker knapperig in tegenstelling tot brood uit plastic. Vaak wordt brood te warm gesneden en in plastic gedaan zodat het slap wordt en dus niet lekkerder en dus inderdaad ook sneller schimmelt. Ook bv. appelflappen, amandelbroodjes
e.a. gebak van korstdeeg blijft er lekker knapperig in.
Bij een enkele bakker in Nederland kan je er nog voor kiezen om je brood in papieren zak te laten doen.
In de supermarkt zit frans (stok) brood nog in broodzak vanwege de korst. Ik zou wel willen dat onze Nederlandse bakkers ook weer voor de papieren broodzakken kiezen en niet in de laatste plaats voor het milieu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde verschijnsel zie ik hier in Duitsland - en met hetzelfde effect : brood bewaard in een papieren zak, kun je de volgende dag (zoniet later op dezelfde dag al ) een ruit mee ingooien en is totaal oneetbaar.
Nederlands brood (dat ongeetwijfeld ook heel ander brood is) blijft echter zeker twee, drie dagen lekker (mits je niet het allergoedkoopste brood koopt), en kan met die plastic zak ook nog eens zo de vriezer in, zodat het ettelijke weken lekker blijft. Verser en lekkerder dan wel Duits, Belgisch of Frans brood ook.

Natuurlijk kan het brood op den duur gaan schimmelen omdat het niet zo snel uitdroogt als in een papieren zak (waar schimmelen me uitgesloten lijkt, of je moet een goede luchtdichte trommel hebben) maar dan zit je eigenlijk al over de normale houdbaarheid van 'vandaag en morgen' heen dat het brood op zijn lekkerst is. Doe je langer dan twee dagen over een brood, dan kun je het beste de helft invriezen. En de andere helft kun je natuurlijk verpakken zoals je wilt, maar in een papieren zak is het 'alleen voor vandaag' en in een plastic ook voor morgen.

Nederlanders gooien niet graag eten weg (wat hier helaas vrij gebruikelijk is waar het oude broodjes betreft), gaan liever niet elke morgen om zeven uur al langs de bakker (wat hier ook heel normaal is, met de auto zelfs), en eten het brood bij voorkeur van kapje tot kapje. Allemaal redenen waarom uitgerekend Nederlands brood bij voorkeur in plastic wordt verpakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft allemaal te maken met landelijke/regionale broodgewoontes, de regionale/landelijke broodsoorten & landelijke/regionale broodkwaliteiten. Zo is in Frankrijk 't brood in de super & (groot)warenhuis dan weer meestal de "baguette" (stokbrood/Frans brood) voorverpakt in 'n dunne plastieken ademende zak met luchtgaatjes & hen minder de soorten brood dat vergelijkbaar is met dat in de lage landen & Duitsland te verkrijgen. Maar tegenwoordig heb je ook bio-katoenen herbruikbare broodzakken (nog beter v.h. milieu).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing